کلید ورود به بهشت زهد و تقوا است
عضو خبرگان رهبری:
/ مؤمنان حقیقی شدیدترین علاقه را نسبت به خداوند دارند
آیت الله مهدوی با بیان اینکه کلید ورود به بهشت زهد و تقوا است، گفت: پیامبر مکرم اسلام در مورد احسان می فرمایند که «احسان یعنی به نحوی خدا را عبادت کنی که گویا خدا را می بینی و اگر خدا را هم نمی بینی او شمارا می بیند.»
به گزارش صاحب نیوز؛ عضو خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در جمع طلاب اظهار کرد: خداوند سبحان در کوه طور، به حضرت موسی (ع) فرمود که «ای موسی، کسانیکه سعی میکنند با زهد در دنیا به من نزدیک شوند، من بهشت را برایشان مباح و حلال میکنم و آن را با تمام جوانبش به آنها میدهم. او هر جای بهشت که مایل باشد، جایی میگیرد.»
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی با بیان اینکه با این اوصاف، کلید ورود به بهشت زهد و تقوا است، گفت: پیامبر مکرم اسلام در مورد احسان می فرمایند که «احسان یعنی به نحوی خدا را عبادت کنی که گویا خدا را می بینی و اگر خدا را هم نمی بینی او شمارا می بیند.»
وی تصریح کرد: در روایت دیگر از امام صادق (ع) در مورد احسان سوال شد، آن حضرت فرمودند، «احسان و نیکی در هنگام نماز این است که رکوع و سجده ات نیکو باشد و بهترین نوع رکوع و سجده را داشته باشی»؛ در مورد نیکو بودن رکوع هم رعایت آداب ظاهری و هم حضور قلب آن مهم است.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: آداب ظاهری رکوع و سجده نیکو در رساله های عملیه آمده و نحوه کامل آن توضیح داده شده است.
آیت الله مهدوی تاکید کرد: احسان در روزه هم معنا و مفهومی دارد، یعنی آنکه خود را از تمام آنچه روزه اش را باطل می کند، جدا کرده و زبان و چشم و گوش و اعضا و جوارح انسان هم روزه باشد.
وی عنوان کرد: در ادامه روایت آمده است هرکاری را برای خدا انجام می دهید، باید از هر پلیدی پاک شود که یکی از مصادیق ناپاکی، انتظار پاداش از جانب خدای متعال داشتن است، چنین شخصی اگرچه خالص است اما باز هم اخلاص او ضعیف است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که انسان مخلَص صبر و تحمل فوق العاده ای در برابر مشکلات از خودش نشان می دهد، ابراز کرد: ممکن است شخص متوکل نباشد و از طرفی هم صبور باشد ولی توکل بر خداوند سبب می شود انسان صبر مافوق متعارف پیدا کند.
امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: انسان متوکل به کمال و رشد معنوی رسیده و به سبب این رشد و کمال محبوب پروردگار عالم می شود؛ انسان به صورت فطری کمال جو بوده و اشخاصی که دارای کمال باشند را دوست دارد و در ظاهر هم به آن ها ابراز علاقه می کند.
وی با بیان این که انسان باید شدیدترین علاقه را نسبت به خداوند داشته باشد، اذعان کرد: آیه صد و شصت و پنجم سوره بقره که می فرماید «…وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ…» تبیین کننده این مسأله است که مؤمنان حقیقی شدیدترین علاقه را نسبت به خداوند دارند.
انتهای پیام/پ
- ۹۶/۰۳/۱۱