•  
  •  
آیت الله مقتدایی

عضو مجلس خبرگان رهبری؛

/ وظیفه طلبه ها فراتر از اقامه نماز جماعت است

آیت الله مقتدایی گفت: علمای بزرگی بودند که یک ساعت قبل از نماز در مسجد حضور داشتند و مسائل مختلفی را با مردم مطرح می کردند و با آن ها ارتباط صحیحی برقرار می کردند؛ حسن معاشرت با مردم می تواند بسیار در روحیه آنها موثر باشد.

 

به گزارش صاحب نیوز؛ آیت الله مرتضی مقتدایی عضو مجلس خبرگان، بعد از ظهر امروز در ویژه برنامه مسجد مصلی میدان قدس اصفهان، به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در جمع ائمه جماعات، اظهار کرد: امروز روز عظیم و حزن انگیز و شهادت مولایمان حضرت امام صادق (ع) روز حزن اهل بیت است و باید به اهل بیت بویژه امام زمان (عج) ارواحنا فدا تسلیت گفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با تسلیت به مناسبت این مصیبت بزرگ گفت: گاهی می شنویم که شبهه هایی ایجاد کرده اند که “رئیس مذهب شیعه” گفته نشود تا مذهب شیعه در ردیف دیگر مذاهب مانند مذاهب اربعه اهل تسنن یعنی حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی  قرار نگیرد ولی اینگونه نیست و چنین تفکری درست نیست.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور،  تصریح کرد: پیامبر(ص) لفظ شیعه را بیان و آن را تعبیر کردند و این مذهب جعفری به اعتبار این است که احیاگر مذهب تشیع امام صادق(ع)  است.

وی در ادامه گفت: به این اعتبار که تا زمان امام صادق (ع) این نهضت علمی شروع نشده بود و الان شما ملاحظه می کنید که در کتب منابع حدیثی ما کمتر موضوعی است که روایات متعدد از امام صادق (ع) در آن باب ذکر نشده باشد به طوری که اگر روایات امام صادق (ع) را برداریم مراجع ما در فتوا دادن مسائل فقهی دچار مشکل می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: به نظر من شبهه ایجاد نکنیم که گفتن لفظ رئیس مذهب غلط است چرا که امام صادق (ع) احیا گر مذهب تشیع است.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تشیع از زمان پیامبر بود و امام صادق (ع) آن را ایحا کرد همانگونه که سید الشهدا (ع) اسلام را احیا کردند.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه روحانیون سربازان و شاگردان مکتب امام صادق(ع) هستند، در بیان حدیثی از این حضرت گفت: امام صادق (ع) به یکی از نزدیکان خود فرمودند: هرکس از شیعیان را دیدی که از من اطلاعات می گیرد سلام مرا به او برسان.

به گفته این استاد حوزه علمیه، امام صادق(ع) در ادامه این حدیث به آن شخص فرمودند: به شیعیان مواردی را تذکر بده؛ پیشه کردن تقوای الهی یکی از وصیت های امام صادق (ع) است.

آیت الله مقتدایی با اشاره به صحبت های امام خمینی (ره) به روحانیون سفارش کرد: برادران عزیز روحانی باید در خود تقوا ایجاد کرده و آن را حفظ کنند چراکه گناه یک روحانی می تواند باعث سلب اعتماد مردم نسبت به کل اسلام شود.

وی با بیان اینکه سفارش دوم امام صادق (ع) به شیعیان ورع بود گفت: تقوا به این معناست که شخص گناه نکند و امور واجب خود را انجام دهد اما ورع فوق تقواست و به این معنی است که حتی از مسائل شبهه دار نیز پرهیز شود.

آیت الله آیت مقتدایی با بیان یک خاطره ادامه داد: زمانی در خدمت آیت الله ارباب بودیم و صحبت از غیبت شد و ایشان فرمودند گاهی انسان با شرایطی مواجه می شود که می خواهد حرفی را بزند و برای دیگران نیز خوشایند است اما ممکن است این صحبت غیبت باشد پس انسان باید جلوی خود را بگیرد.

به گفته آیت الله مقتدایی این سخن می تواند نشان دهنده این باشد که ایشان حتی در مواقع بسیار دشوار نیز خود از گناه غیبت حفظ کرده و چنین حس سختی را تجربه کرده اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان باید خود را در مقابل غیبت حفظ کند و حتی وقتی شک دارد که ممکن است غیبت باشد نیز باید خود را از آن دور نگه دارد.

این عالم دینی در ادامه گفت: نصیحت دیگر امام صادق (ع) به شما کوشش در راه خدا است؛ در همه عبادت ها و نماز، قرائت قرآن و در کار های خیر کوشش کنید.

آیت الله مقتدایی گفت: راستگویی یکی دیگر از سفارش های امام صادق (ع) و ویژگی است که شیعه را به آن می شناسند.

وی در ادامه در بیان مسائل معیشتی و مالی طلاب گفت: امروزه وضع معیشتی طلاب بسیار نا مناسبت است و بالا ترین شهریه ای که یک طلبه درس خارج می گیرد حدود 400 هزار تومان است بنابراین تامین مخارج روزانه برای این طلاب بسیار دشوار است.

وی با سفارش روحانیون به امور تبلیغی تاکید کرد: وظیفه روحانیت در مساجد تنها اقامه نماز نیست و باید برنامه های دیگری نیز اجرا شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: علمای بزرگی بودند که یک ساعت قبل از نماز در مسجد حضور داشتند و مسائل مختلفی را با مردم مطرح می کردند و با آن ها ارتباط صحیحی برقرار می کردند؛ حسن معاشرت با مردم می تواند بسیار در روحیه آنها موثر باشد.