روی خط کتاب آزادی معنوی-46
اینها را در دورههائی که زهاد و عباد زیاد شدند یعنی بازار زهد وعبادت
داغ شد ، ساختهاند و مخصوصا در قرنهای دوم و سوم هجری که افرادی پیدا
شدند زهرا مسلک و خیلی افراطی در عبادت که کارشان کم و بیش به
رهبانیت کشیده شده بود . از همان وقتهائی که تصوف هم در دنیای اسلام
پیدا شد ، ما میبینیم افرادی پیدا شدند که تمام نیروی خودشان را صرف
عبادت و نماز کردند و سایر وظائف اسلامی را فراموش نمودند مثلا در میان
اصحاب امیرالمؤمنین مردی را داریم بنام ربیع بن خثیم همین خواجه ربیع
معروف که قبری منسوب به او در مشهد است . حالا این ، قبر او هست یا نه
من یقین ندارم و اطلاعم در این زمینه کافی نیست ولی در اینکه او را یکی
از زهاد ثمانیه یعنی یکی از هشت زاهد معروف دنیای اسلام میشمارند ، شکی
نیست . ربیع بن خثیم اینقدر کارش به زهد و عبادت کشیده بود که در
دوران آخر عمرش ( 1 ) قبر خودش راکنده بود و گاهی میرفت در قبر ولحدی
که خودش برای خودش کنده بود میخوابید ، و خود را نصیحت و موعظه میکرد
، میگفت " یادت نرود عاقبت باید بیائی اینجا . تنها جملهای که غیر از
ذکر و دعا از او شنیدند آنوقتی بود که اطلاع پیدا کرد که مردم حسین بن علی
فرزند عزیز پیغمبر را شهید کردهاند ، چند کلمه گفت در اظهار تأثر و
تأسف از چنین حادثهای : " وای بر این امت
پاورقی :
1 - این مرد بعد از شهادت امیرالمؤمنین تا دوران شهادت ابا عبدالله
که بیست سال فاصله شد ، زنده بود یعنی ایامی که امام حسین را شهید کردند
او زنده بود . نوشتهاند بیست سال تمام این مرد کارش عبادت بود و یک
کلمه هم به اصطلاح حرف دنیا نزد .
1152
5
- ۹۵/۰۱/۲۰