در انسان دو تمایل وجود دارد . یکی تمایل روح انسان و دیگر تمایل تن
انسان .
میل جان اندر ترقی وشرف |
میل تن در کب اسباب وعلف |
اگر میخواهی جان و روحت آزاد باشد ، نمیتوانی شکم پرست باشی .
نمیتوانی زن پرست باشی و روحت آزاد باشد ، پول پرست باشی و روحت آزاد
باشد ودر واقع نمیتوانی شهوت پرست باشی ، خشم پرست باشی . پس اگر
میخواهی واقعا آزاد باشی ، روحت را باید آزاد کنی . چقدر در همین زمینه
ما بیانات عجیبی داریم . حدیثی دیدم در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید
که رسول اکرم ( ص ) روزی رفتند در میان اصحاب صفه ( 1 ) . یکی ازآنها
گفت یا رسول الله ! من ر نفس خودم این حالت را احساس میکنم که اصلا
تمام دنیا و ما فیها در نظر من بی قیمت است . الان در نظر من طلا و سنگ
یکی است . یعنی هیچکدام از اینها نمیتواند مرا به سوی خودش بکشد .
نمیخواهد بگوید که استفاده من از طلا و ازسنگ یک جور است ، نه ، یعنی
قدرت طلا و قدرت سنگ در اینکه من را به سوی
پاورقی :
1 - اصحاب صفه عدهای از فقرای اصحاب پیغمبر بودند که از اهل مدینه
نبودند ، ازمهاجرین بودند و ثروتی نداشتند ، زن و زندگی نداشتند . پیغمبر
اکرم برای اینها اول در داخل مسجد مدینه یک جایی قرار داد ولی بعد دستور
الهی رسید که مسجد جای خوابیدن و این چیزها نیست . پیغمبر اکرم محل آنها
را در یک سکویی پهلوی مسجد قرار داد که الان هم کسانی که مشرف شدهاند به
مدینه طیبه میدانند که در شمال خانه حضرت زهرا ( ع ) سکویی هست که الان
خواجهها مینشینند ، این همان محل اصحاب صفه است . در میان اصحاب صفه
بسیاری از اکابر و بزرگان بودهاند .