روی خط کتاب آزادی معنوی-27
و فلسفهها تأیید کردهاند ، علما وحتی روانشناسها تأیید کردهاند ، و مطلبی
است غیر قابل تردید .
ابتدا تعبیر قرآنی و تعبیر حدیثی مطلب را عرض میکنم . شما در قرآن
میبینید که درباره خلقت انسان ( اختصاصا درباره انسان ) چنین میفرماید :
« فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین »( 1 ) به فرشتگان
میگوید وقتی که خلقت این موجود را تکمیل کردم او از روح خود چیزی در او
دمیدم ، بر او سجده برید . میگوید این موجود ، یک موجود خاکی است ، من
او را از خاک میآفرینم ، یک موجود طبیعی و مادی است . ولی همین موجود
آفریده شده از آب و خاک ، همین موجودی که دارای جسم و جسدی است مانند
حیوانهای دیگر ، و نفخت فیه من روحی ، از روح خودم چیزی در او میدمم .
لازم نیست که مامعنای روح خدا را بفهمیم که نفخه الهی و آنچه خدا او را
روح خود نامیده است چیست . اجمالا میدانیم که در این موجود خاکی یک چیز
دیگری هم غیر خاکی وجود دارد . حدیث معروفی است ، پیغمبر اکرم فرمود :
خداوند فرشتگان را آفرید و در سرشت آنها تنها عقل را نهاد ، حیوانات را
آفرید و در سرشت آنها تنها شهوت را نهاد ، انسان راآفرید و در سرشت او
هم عقل را نهاد و هم شهوت را ، که مولوی همین را به صورت شعر در آورده
است .
گفت پیغمبر که خلاق مجید |
خلق عالم را سه گونه آفرید |
بعد میگوید که یک گروه فرشتگان ، یک گروه حیوانات و یک
پاورقی :
1 - سوره حجر ، آیه . 29
- ۹۴/۱۲/۲۷