روی خط کتاب آزادی معنوی-12
موسی به او گفت : این هم شد حرف ؟ ! من در خانه تو بزرگ
شدم ، حالا که در خانه تو بزرگ شدهام در مقابل اینکه تو قوم من را برده و
بنده خودت قرار دادهای سکوت کنم ؟ من آمدهام که این بردگان را نجات
بدهم . مرحوم آیةالله نائینی در کتاب تنزیه الامة میگوید : همه میدانند
که قوم موسی ، اولاد یعقوب هرگز فرعون را مثل قبطیها پرستش نکردند ، ولی
در عین حال چون فرعون آنها را مانند برده خودش استخدام کرده بود قرآن
این را با کلمه " تعبید " از زبان موسی نقل میکند .
یکی از مقاصد انبیأ بطور کلی و بطور قطع اینست که آزادی اجتماعی را
تأمین کنند و با انواع بندگیها و بردگیها اجتماعی و سلب آزادیهائی که در
اجتماع هست مبارزه کنند . دنیای امروز هم آزادی اجتماعی را یکی از
مقدسات خودش میشمارد . اگر مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر را خوانده
باشید این را میفهمید . در آنجا میگوید علة العلل تمام جنگها ، خونریزیها
و بدبختیها که در دنیا وجود دارد اینست که افراد بشر به آزادی دیگران
احترام نمیگذارند .
آیا منطق انبیاء تا اینجا با منطق امرو موافق است ؟ آیا آزادی مقدس
است ؟ بله مقدس است و بسیار هم مقدس است . پیغمبر اکرم جملهای دارد
که میگویند متواتر هم هست ، فرمود : « اذا بلغ بنوابی العاص ثلاثین
اتخذوا عبادالله خولا و مال الله دولا و دین الله دخلا » ( 1 ) . پیغمبر
اکرم همیشه از امویها بیم داشت و از آینده آنها بر امت نگران بود .
- ۹۴/۱۲/۰۸