< انتشار اسناد جدید از نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

انتشار اسناد جدید از نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

دبیر خانه جدید همایش معلم جاوید- اصفهان - میدان قدس - خیابان ابن سینا- پشت بیمارستان امین - آستان درب امام

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir/ کانال تلگرام: @moalemejavid/ کانال سروش: معلم جاوید

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

پوستر فراخوان همایش معلم جاوید -
با 09138109484 از ساعت 19 الی 22 تماس بگیرید.

نماهنگ تصویری/ فرم /پوستر همایش هم روی از روی محل منو دانلود کنید
آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir
کانال تلگرام: @moalemejavid
کانل سروش: معلم جاوید



آهنگ
آهنگ اول:
..ی...
آهنگ دوم:
ی...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
ملازمان حرم 313

حرف دل

سایت جامع فرهنگی
مذهبی شهید آوینی Aviny.com عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir
معبر سایبری فندرسک


استخاره آنلاین با قرآن کریم

['entezarezohoor d8'-'entezarezohoorb3'-'nabi'-'bnazanin'-'broya'-'byekan'-'btraffic'-'bbcnassim']

سوپر کد مرجع کد و قالب های زیبا

گردا سایبری خیبر

Google Pagerank, SEO tools images/bjrzvdqp1

مرجع معرفی و نقد معارف آیین یهود، مبانی صهیونیسم و سیاست های ضداسلامی فرق و جریان های معاند

پیوندها
همایش
:
:

انتشار اسناد جدید از نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد

گروه فرهنگی صبح امید | چهارشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۴۴ ب.ظ
 

وزارت خارجه آمریکا با انتشار اسناد جدیدی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نقش انگلیس در سرنگونی دولت مصدق را تایید کرد.

انتشار اسناد جدید از نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مردادبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، اسناد جدیدی که وزارت خارجه آمریکا از حالت طبقه بندی خارج کرده است نشان می دهد دولت انگلیس در نوامبر سال 1952 (1331 شمسی) بارها از آمریکا خواسته بود که به کودتا برای سرنگون کردن دولت مصدق نخست وزیر وقت ایران بپیوندد.

به گفته دو کارشناس موسسه خصوصی آرشیو امنیت ملی آمریکا که این اسناد را به دست آورده است، اسناد جدید نخستین اسنادی است که تایید می کند انگلیس، آمریکا را ترغیب کرده است که به سرنگون کردن دولت مصدق کمک کند.

یادداشت‌های «بسیار محرمانه» وزارت خارجه آمریکا - شامل یک مورد «پیشنهاد دولت انگلیس برای ساماندهی کودتا در ایران» - بیانگر ابعاد جدیدی از ارزیابی لندن از اوضاع سیاسی ایران و تهدید منافع انگلیس است که در ‌‌نهایت به کودتای 28 مرداد منجر شد.

مالکون بایرن از آرشیوه امنیت ملی آمریکا و مارک کاسیوروسکی از دانشگاه تولین می‌نویسند در سال 1952 دولت وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلیس به دنبال احیای سلطه این کشور بر صنعت نفت ایران بود که مصدق سال قبل آن را ملی کرده بود و برای این منظور در نظر داشت به هر اقدامی از جمله «اقدام نظامی» دست بزند.
 
در اکتبر 1952، مقامات انگلیسی و آمریکایی دست کم سه بار برای بررسی چشم انداز ساقط کردن دولت مصدق دیدار کردند. سر کریستوفر استیل، فرد شماره ۲ سفارت انگلیس در واشنگتن این موضوع را با مقامات آمریکایی که تمایلی به مساله نداشتند، در میان گذاشت.
 
در سالهای اخیر، دولت انگلیس بار‌ها به مقامات آمریکایی فشار وارد کرده بود تا مانع از دسترسی افکار عمومی به اسناد رسمی تلاش‌های لندن برای ساقط کردن دولت مصدق شود.
 
این اسناد که روز سه شنبه (17 مرداد 1396) منتشر شدند، باقیمانده 1007 صفحه سندی است که به عنوان بخشی از اسناد سری «روابط خارجی آمریکا» به شمار می‌آیند. 
 
اسناد جدید نشان می‌دهند دولت هری ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا در ابتدا با درخواست‌های مکرر انگلیس برای لزوم اقدام علیه مصدق که دیپلمات‌ها و مقامات اطلاعاتی انگلیس را چند ماه پیش از ملی کردن صنعت نفت از ایران اخراج کرده بود، مخالفت می‌کند.
 
بر اساس این اسناد، تا اواخر 1952، انگلیسی‌ها درخواست خود را اصلاح و بر لزوم مقابله با مصدق با عنوان نبرد با «کمونیسم در ایران» تاکید می‌کنند. رئیس جمهور هری ترومن و دین اچسون، وزیر خارجه وقت آمریکا، همچنان از حمایت از کودتا سر باز می‌زنند و ترجیح می‌دهند با مصدق همکاری کنند.
 
با این حال، پل نیتز، که ریاست شورای سیاست گذاری آمریکا را به عهده داشت، پیشنهاد می‌کند که طراحان کودتا در ایران ابتدا باید پویشی را علیه آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی که از رهبران برجسته مخالف دخالت انگلیس در صنعت نفت ایران بود، راه بیندازند.
 
مقامات انگلیس این پیشنهاد را رد کردند و با توجه به اینکه چند هفته بیشتر از دولت ترومن باقی نمانده بود، بر فشارهای خود بر دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری در این خصوص افزودند تا اینکه این کودتا سرانجام چند ماه بعد در  19 اوت سال 1953 (28 مرداد 1332) با همکاری دو کشور عملی شد و شاه ایران با سرنگونی دولت مصدق دوباره به کشور بازگشت.
 
انتهای پیام/  
  • گروه فرهنگی صبح امید

کد ِکج شدَنِ تَصآویر