< روانشناس و استاد دانشگاه مطرح کرد؛ :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

روانشناس و استاد دانشگاه مطرح کرد؛ :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

یا جواد الائمه ادرکنی (ع)

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

آیا برای اداره حکومت نیاز به مذهب هست؟

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir/ کانال تلگرام: @moalemejavid/ کانال سروش: معلم جاوید

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

پوستر فراخوان همایش معلم جاوید -
با 09138109484 از ساعت 19 الی 22 تماس بگیرید.

نماهنگ تصویری/ فرم /پوستر همایش هم روی از روی محل منو دانلود کنید
آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir
کانال تلگرام: @moalemejavid
کانل سروش: معلم جاوید



آهنگ
آهنگ اول:
..ی...
آهنگ دوم:
به زودی...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
ملازمان حرم 313

حرف دل

سایت جامع فرهنگی
مذهبی شهید آوینی Aviny.com عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir
معبر سایبری فندرسک


استخاره آنلاین با قرآن کریم

['entezarezohoor d8'-'entezarezohoorb3'-'nabi'-'bnazanin'-'broya'-'byekan'-'btraffic'-'bbcnassim']

سوپر کد مرجع کد و قالب های زیبا

گردا سایبری خیبر

Google Pagerank, SEO tools images/bjrzvdqp1
پیوندها
همایش
:
:

روانشناس و استاد دانشگاه مطرح کرد؛

گروه فرهنگی صبح امید | شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۲ ب.ظ

معیارهای غربی افسردگی با جامعه ایرانی همخوانی ندارد

 

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به دخالت فاکتورهای متعدد در افسردگی، اظهار کرد: معیارهایی که سازمان های جهانی، جامعه ایران را با آن می سنجند، معیارهای فرهنگی وابسته به جوامعی است که این سازمان ها در آن قرار دارند و با جامعه ما همخوانی ندارد.

1466

زهره موسوی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در پاسخ به چرایی سطح بالای افسردگی در جامعه ایرانی، اظهارکرد: علم روان شناسی برای بررسی اختلال افسردگی یک سری معیارهایی مشخص کرده است.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: البته در سنجش  معیارها باید به تفاوت های فرهنگی توجه کرد؛ به نظر می رسد در ارایه آمارها و گزارش ها گاه سوگیرانه و گاه ناآگاهانه نشانه های فرهنگی در مورد بیماری یا مرضی توصیف می شود.

وی با بیان مثالی اذعان کرد: برای مثال اگر از فردی سوال کنیم که آیا در طول هفته گریه می کنی، بسته به میزان فراوانی در سنجش خلق ،می تواند یکی از معیارهای سنجش افسردگی باشد، درحالی که شاید از نظر فرهنگی و عقیدتی در مبحث دلدادگی با معشوق و راز ونیاز با معبود برای فرد آرامش بخش بوده و خلق او را پالایش می کند، پس معیار افسردگی نیست.

موسوی تصریح کرد: افسردگی را می توان از دو منظر بررسی کرد، در وهله اول باید مشخص شود که آیا جامعه ایرانی واقعا افسرده تر از سایر جوامع است یا خیر و اگر افسرده تر است، دلیل این افسردگی چیست؟

عدم همخوانی معیارهای غربی افسردگی با جامعه ایرانی
این روانشناس با بیان این که معیارهایی که سازمان های جهانی جامعه ایران را با آن می سنجند، معیارهای فرهنگی وابسته به جوامعی است که این سازمان ها در آن قرار دارند و با جامعه ما همخوانی ندارد، تصریح کرد: نکته دیگر در مورد وجود افسردگی در جامعه ایرانی صرف نظر از تفاوت های فرهنگی، آنچه برای ما ملموس تر است مشاهده میزان کم شادی در جامعه ایران است.

موسوی با اشاره به دخالت فاکتورهای متعدد دراین زمینه ، تصریح کرد: یکی از فاکتورهایی که دخالت زیادی در این امر دارد شرایط محیطی  جامعه ایرانی است؛ مردم ما ساکن کشوری هستند که پس از وقوع انقلاب، وارد جنگ تحمیلی هشت ساله شد در حالی که مردم ما هنوز خود را با شرایط پس از از پیروزی انقلاب وفق نداده  بودند و از یک تغییر خارج نشده بودند که وارد یک جنگ طولانی مدت تر شدند.

اثر روانی جنگ بر کشور متجاوز با کشور مدافع متفاوت است
وی با بیان این که دید و باور مردم کشوری که به عنوان متجاوز به کشور دیگر حمله می کند با باورمردم کشوری که مورد حمله قرار گرفته است متفاوت است، و هر کدام اثر روانی متفاوتی دارند، خاطرنشان کرد: ما کشوری بودیم که مورد تجاوز قرار گرفته و جنگ به ما تحمیل شد و با وجود این که مورد ظلم و ستم قرار گرفته بودیم، شاهد فشارهای جهانی نیز در این جریان بودیم.

موسوی با بیان این که ریشه های این افسردگی به سال های قبل برمی گردد و این که عده زیادی از مردم ستم دیده برای تغییر در جامعه قیام کردند، عنوان کرد: شرایط جامعه تغییر کرد اما فشارهایی جدیدی از خارج از جامعه بر مردم تحمیل شد؛ همزمان پس از جنگ و وجودعواقب پس از جنگ، تحریم ها مطرح شد  و فشار تحریم ها و فشار اقتصادی حاصل ازآنها بر پیکره و بدنه جامعه غیر قابل انکار بود.

 

فشارهای اقتصادی و جنگ نرم آستانه تحمل مردم را کاهش داده است
وی ادامه داد: در کنار این فشارهای اقتصادی خارجی، فشارهای روانی و جنگ نرمی که از سوی دولت های استعمارگر بوده به عنوان فشارهای بیرونی، به مرور آستانه تحمل مردم را کاهش داده است.

این روانشناس در ادامه به مسائل فرهنگی موجود بر جامعه و تاثیر آن بر سطح افسردگی اشاره کرد و افزود: انتظاری که از سیاست مردان یک کشور وجود دارد، تلاش در زمینه های بهداشتی، اقتصادی، رفاهی و فرهنگی ومعنوی و… است چرا که جامعه مانند یک نظام خانواده است، وقتی تمام هم و غم پدر خانواده وتمام تلاش او در زمینه اقتصادی باشد، این خانواده در سایر زمینه هابا کمبود مواجه خواهند شد.

موسوی گفت: وقتی در جامعه ای، سیاست مداران مجبورند تمام هم و غم خود را بر روی مسائلی مانند جنگ و تحریم ها بگذارند، به طور بدیهی تمام تلاش آن ها به مسائل اقتصادی، تامین معیشت و امنیت جامعه معطوف شده و بنابراین بر روی مسائل فرهنگی و معنوی کم تر سرمایه گذاری می شود و یا این سرمایه گذاری ها  صحیح ومتناسب نیست.

غنای دینی مانع از دست رفتن کامل بهداشت روانی شد
وی با بیان اینکه اگر ما این غنای دینی را نداشتیم با این فشارهای روانی که بر روی مردم است، دیگر هیچ بهداشت روانی برای ما مطرح نبود؛ گفت: اگرچه درحال حاضر این شبهه مغرضانه مطرح می شود که چرا کشور ما با این غنای دینی! دچار افسردگی شده است، اما آن چه ما را نگه داشته همین غنای دینی بوده  است.

روانشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه آن چه ما را به این نقطه از افسردگی رسانده نه فضای دینی (شبهه مطروحه) بلکه عوامل اثر گذار دیگری است که بخشی از ان ها بیان شد، عنوان کرد: اگر تنها حامی ما یعنی غنای دینی نبود؛ فاجعه عمیق به وجود می آمد؛ ما در آن زمینه هایی ضربه خورده ایم که غنای دینی در آن جا درونی نشده است.

تربیت فرهنگی ما بر روی مسائل سطحی متمرکز شده است
موسوی بابیان اینکه بیشتر تربیت فرهنگی ما بر روی مسائل سطحی متمرکز شده است، خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی ما به مسائل ظاهری فرهنگی است که امکان ایجاد شبهه در آن ها بیشتر است؛ شما وقتی تاریخ را بررسی می کنید می بینید درجامعه جاهلیت عرب، پیامبر ما با وجود تمام تهدیدها به اسرایی که به مسلمانان سواد می آموختند، قول آزادی می دادند و این نمونه ای از تلاش پیامبر اکرم (ص) در زمینه فعالیت فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه غافل شده ایم، گفت: سوال اینجا است که چرا با وجود گذشت بیش از سه دهه از انقلاب آن وحدت حوزه و دانشگاهی که بنیان گذار انقلاب بر ان تاکید داشته در حد یک شعار خوب باقی مانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه برخی از این مشکلات به دلیل اهمال کاری است، گفت: ما با معضلات خود و راه حل های آن ها آشنا اییم اما چرا انگیزه وتمایل برای به عمل رساندن آنها را نداریم؛ خلا های ما کجاست؟ تا کی تقصیر به گردن یکدیگر می اندازیم و خود طفره می رویم

  • گروه فرهنگی صبح امید

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

http://file.mihanblog.com//public/user_data/user_files/439/1316729/gh/583/soroush.jpg