< چالش ها و فرصت های تاکسی های آنلاین؛ :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

چالش ها و فرصت های تاکسی های آنلاین؛ :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

دبیر خانه جدید همایش معلم جاوید- اصفهان - میدان قدس - خیابان ابن سینا- پشت بیمارستان امین - آستان درب امام

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir/ کانال تلگرام: @moalemejavid/ کانال سروش: معلم جاوید

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

پوستر فراخوان همایش معلم جاوید -
با 09138109484 از ساعت 19 الی 22 تماس بگیرید.

نماهنگ تصویری/ فرم /پوستر همایش هم روی از روی محل منو دانلود کنید
آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir
کانال تلگرام: @moalemejavid
کانل سروش: معلم جاوید



آهنگ
آهنگ اول:
..ی...
آهنگ دوم:
ی...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
ملازمان حرم 313

حرف دل

سایت جامع فرهنگی
مذهبی شهید آوینی Aviny.com عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir
معبر سایبری فندرسک


استخاره آنلاین با قرآن کریم

['entezarezohoor d8'-'entezarezohoorb3'-'nabi'-'bnazanin'-'broya'-'byekan'-'btraffic'-'bbcnassim']

سوپر کد مرجع کد و قالب های زیبا

گردا سایبری خیبر

Google Pagerank, SEO tools images/bjrzvdqp1

مرجع معرفی و نقد معارف آیین یهود، مبانی صهیونیسم و سیاست های ضداسلامی فرق و جریان های معاند

پیوندها
همایش
:
:

چالش ها و فرصت های تاکسی های آنلاین؛

گروه فرهنگی صبح امید | شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۱۶ ب.ظ

 

دوگانه امنیت-هزینه مسافرت های درون شهری/ نظر مردم و مسئولان اصفهان درباره شرکت های حمل و نقل آنلاین

عمر حضور تاکسی های آنلاین در کلان شهر اصفهان به یکسال هم نمی رسد، اما این عمر کوتاه حواشی زیادی داشته و نظرهای مثبت و منفی زیادی پیرامون حضور این سیستم حمل و نقل نوین در شهر سنتی اصفهان بیان شده که در ادامه بررسی می کنیم.

 

به گزارش صاحب نیوز؛ عمر اینترنت در ایران به 30 سال هم نمی رسد، اما در این مدت نزدیک به ربع قرن، تحولات عظیمی در عرصه های مختلف زندگی جامعه سنتی-مدرن زده ما ایجاد کرده است؛ تحولاتی که گاه با کندی و آرامی در کنار آمارهای روبه رشد جهانی در حرکت است و تحولاتی که گاه رتبه اول جهانی در رشد را به خود اختصاص می دهد.57408774

ورود تلفن های همراه هوشمند، زمینه خروج اینترنت از فضای نخبگانی جامعه و تبدیل شدن به یک خدمت روزمره را فراهم کرد؛ وبا ورود این تلفن های همراه، کم کم برنامه نویسان ایرانی نیز سطح و لول خود را بالا کشیده و دست به ابتکار و در برخی مواقع کپی برداری از نمونه های خارجی نرم افزارها زدند؛ شاید امروز کم تر کسی پیدا شود که با گوشی های همراه هوشمند کار نکرده و یا از نرم افزارهای ایرانی طراحی شده برای سیستم عامل های این گوشی ها آگاه نباشد.

حوزه بکر و دست نخورده کسب و کار اینترنتی شاید یکی از جدیدترین حوزه های نرم افزارهای تحت وب این گوشی ها باشد که حجم انبوهی از نخبگان جامعه را به سبب اشباع حاصل از بیکاری در شغل های حقیقی به این فضا کشیده و دامنه زندگی مردم تا دنیا بی انتهای مجازی گسترش داده است.

ایده تاکسی های آنلاین برای اولین بار در کشورهای غربی و به ویژه در شهرهای شلوغی مانند نیویورک مطرح شد، اما این ایده در چندسال اخیر به ایران آمده و با وجود سن کم با وجود جاروجنجال های فراوان جای خود را در بین مردم باز کرده است. این ایده که برای اولین بار مثل تمام ایده های روز کپی برداری شده در بین پایتخت نشینان مطرح شد، امروز پا را فراتر گذاشته و در دیگر کلانشهرهای کشور نیز به دنبال جای پا برای کسب و کار خود است.

تاکسی های آنلاین از سال گذسته نیز وارد شهر اصفهان شده و از همان زمان سروصداهای زیادی را در سطح استان به پا کرد و واکتنش برخی از مسئولان استانی را به همراه داشت.

اما با وجود همه این اما و اگرها این نرم افزارها در شهر اصفهان در حال فعالیت بوده و امروز باید از چالش ها و فرصت های پیش روی آن ها صحبت کنیم که به همین خاطر به سراغ مردم، تاکسی داران، رانندگان این تاکسی های آنلاین و مسئولان رفتیم تا نظر آن ها را در این مورد بررسی کنیم.

امنیت این تاکسی ها تامین نشده است
روزبه یکی از شهروندان اصفهانی است که از تجربه خود در مورد این نرم افزاها با ما سخن گفت.

این شهروند اصفهانی با بیان اینکه این تاکسی ها از سه منظر قابل بررسی است، گفت: قیمت این تاکسی ها به مراتب از قیمت تاکسی های شهری کم تراست که یک عامل مهم در جذب افراد به سمت خود است.

وی ادامه داد: اما عامل مهم دیگری که در مورد این نرم افزار وجود دارد، در دسترس بودن آن است؛ بنده خودم برای امتحان نیمه شب، پس از گذران تفریح در کنار خانواده با یکی از این نرم افزارها یک خودرو درخواست کردم که با وجود این که در ساعات پایانی شب بود، چندین خودرو برای ارائه خدمات به من معرفی شد.

این شهروند اصفهانی با بیان اینکه امکان ارائه نظر نسبت به رانندگی و نوع برخورد رانندگان از طریق این نرم افزارها ممکن است، گفت: یک مشکل اساسی که جلوی توسعه این تاکسی ها در شهر را گرفته و عامل مهم و تاثیرگذار آن است، بحث امنیت آن ها است.

وی ادامه داد: امنیت این خودروها هنوز به صورت کامل تضمین نشده و نسبت به مجوزهای رانندگان آن ها تردید وجود دارد.

این شهروند اصفهانی در پایان صحبت های خود گفت: اگر سازمان تاکسی رانی بتواند از شیوه این نرم افزارها استفاده کند، استقبال بسیار خوبی از آن ها صورت می گیرد.

7 هزار تومان میانگین کار در هر ساعت
ابراهیم یکی از رانندگان این سیستم حمل و نقلی است که به خبرنگار ما گفت: من کارمند بخش حمل و نقل یکی از ادارات دولتی هستم و ر طول روز کارمندان این اداره را جابجا می کنم.

وی با بیان این که حقوق ما جوابگوی هزینه های یک ماه نیست، گفت: برای تامین کسری بودجه به سراغ این نرم افزار رفته ام و ساعات بیکاری، شغلی پاره وقت دارم.

وی درآمد این سرویس برای رانندگان را بسته به موقعیت راننده و ساعات روز دانست و عنوان کرد: من به طور میانگین ساعتی هفت هزار تومان درمی آورم که بهتر از ماندن در خانه و بیکاری است.

شرکت های تاکسی آنلاین از تاکسی ها استفاده کنند
جلالی یکی از تاکسیداران سطح شهر اصفهان با بیان اینکه این تاکسی ها بدون مجوز هستند، اظهار کرد: رانندگان این شرکت ها شرایظ خاصی برای ثبت نام نداشته و این خود زمینه بروز مسائل بعدی را فراهم کرده است.

وی در زمینه قیمت کم تر این شرکت ها نسبت به تاکسی های شهری گفت: ما طبق تاکسی متر خود سازمان تاکسیرانی که هرسال قیمت جدیدی مشخص می کند، فعالیت می کنیم و این تاکسی مترها درحال جا افتادن در بین مردم بود که این تاکسی های آنلاین مانع آن شدند.

این راننده تاکسی در پاسخ به این سوال که اگر این شرکت ها مجوز دریافت کنند برای شهر مفید خواهدبود، عنوان کرد: این شرکت ها باید ابتدا از تاکسی ها شروع کنند و اگر کم آوردند به سراغ رانندگان تاکسی تلفنی ها بروند.

وی ادامه داد: این راننده هایی که سراغ این شرکت ها می آیند باید مورد مصاحبه قرار گیرند و اگر شغلی نداشتند پس از گذراندن دوره هایی که ما می گذاریم و فیلترهای سازمان تاکسیرانی عبور کنند و مشغول فعالیت شوند.

شهروندان جانب احتیاط را در استفاده از تاکسی های آنلاین رعایت کنند
 رییس پلیس فتای اصفهان در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه، این تاکسی ها نسبت به تاکسی های سنتی دارای مزایایی است، گفت: اینکه تاکسی در هر زمان و مکان در دسترس ارباب رجوع باشد و قابل بررسی  و اطلاعاتی باشد، جز مزایا به شمار می رود.

سرهنگ سید مرتضی مرتضوی ادامه داد: اگر ضوابط توسط شرکت مربوطه رعایت شود و شناسنامه دار بودن مسافر و سرنشینان رعایت شود، جز مزایا به شمار می رود.

وی با اشاره به وجود یا عدم وجود مجوز کار برای این شرکت ها، عنوان کرد: این شرکت ها مدعی هستند که از طریق وزارت صنایع ومعادن و اتاق اصناف از طریق قانون نظام صنفی رایانه ای مجوز دارند؛ ازطرفی تاکسیرانی معتقد است این تاکسی ها جز حمل و نقل شهری محسوب شده و بایستی از تاکسیرانی هم مجوز داشته باشد.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه در این زمینه یک اختلاف صنفی وجود دارد، گفت: شرکت های تاکسیرانی اینترنتی باید اختلافات خود را حل کنند و موقعیت خود را با سازوکار تعیین شده سازمان تاکسیرانی مشخص کنند.

رئیس پلیس فتای اصفهان  با بیان اینکه شهروندان نباید زیاد نسبت به این شرکت ها خوشبین بوده و یا اعتماد کامل داشته باشند، گفت: شهروندان باید در این موضوع محتاط باشند تا این تاکسی های آنلاین نهادینه شود و یک اجماع کلی در کشور نسبت به این موضوع ایجاد شود.

خبرنگار ما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجوز و نوع فعالیت های این تاکسی ها چندین بار برای ارتباط با رئیس شرکت تاکسیرانی اصفهان تلاش کرد که متاسفانه این مدیر پاسخگو نبود.

************
صحبت های مردم و مسئولان خبر از گسترش روزافزون این سیستم حمل و نقل در سطح کشور و به دنبال آن کلان شهری مانند اصفهان است؛ این تاکسی ها بنابر پیشبینی سازمان های جهانی، تا سال 2020 جایگزین سیستم های تاکسی سنتی می شوند که بالطبع ایران نیز از این تغییرات بری نخواهدبود؛ اما همان طور که همه کارشناسان و عموم مردم به آن اشاره کردند، مهم ترین مساله و مشکل این تاکسی های آنلاین، بحث مجوزها و به دنبال آن امنیت این تاکسی ها است.

در شهر سنتی مانند اصفهان هنوز هم حفظ امنیت در حمل و نقل بر سایر عوامل ارجحیت دارد؛ شهروندان می خواهند با خیال آسوده در سفرهای درون شهری مسافرت کنند که این امر ارتباط بیشتر بین مسئولان شهری و این شرکت ها را می طلبد.

نکته حائذ اهمیت دیگر بحث نرخ های این تاکسی هااست که به سبب اینکه هنوز مالیاتی پرداخت نکرده و از پرداخت هزینه خدماتی مانند کارت هوشمند رانندگان تاکسی و کارت سلامت هم آسوده خاطرهستند، بسیار پایین است، البته این نکته برای شهروندان بهتر است، اما باید دید که آیا نگرفتن مجوزهای تاکسیرانی برای کاهش هزینه های این شرکت ها، در نهایت به نفع مردم خواهد بود یا به ضرر آن ها و از طرفی آیا حضور بیشتر رانندگان شخصی در رکود فعلی بازار تاکسیداری شهر اصفهان، عاملی برای اشتغال زایی و یا کاهش درآمد شاغلان در این عرصه خواهد بود.

گزارش از عارف نصر

  • گروه فرهنگی صبح امید

کد ِکج شدَنِ تَصآویر