IMG18235528

مدیر حوزه‌های علمیه کاشان:

/ سخنان رئیس جمهور حرکت اعتراضی حضرت زهرا را زیرسوال می برد

حجت الاسلام فرجی گفت: سکوت امیرالمومنین (ع) هیچگاه به معنای تمکین به رأی مردم نبود، بلکه حضرت برای جلوگیری از چند قطبی شدن جامعه و پیشگیری از به وجود آمدن چند صدایی، سکوت کردند؛ سکوت امیرالمومنین (ع)، نه از روی تمکین به رأی مردم بلکه برای حفظ اصل ولایت بود.

 

به گزارش صاحب نیوز؛ سخنان اخیر رئیس جمهور در مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه درباره منشأ حکومت، موجی از انتقادات و اظهار نظرها را در پی داشته است. روحانی با اشاره به اینکه اهتمام به خواست مردم، متن اسلام است، گفت: «مبنای حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.»

این سخنان روحانی بازتاب‌هایی میان روحانیون، عالمان دینی و همچنین برخی سیاستمداران داشته است. رئیس مرکز مدیریت حوزه علمیه کاشان، حجت الاسلام و المسلمین منصور فرجی در گفتگو با خبرنگار ما نسبت به این اظهارات رئیس جمهور موضع گرفت.

نظر شما در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور در رابطه با خطبه‌ای از نهج‌البلاغه، که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و جامعه داشته، چیست؟

حضرت علی(ع) در این خطبه که بعد از قتل عثمان است، به 25 سال گمراهی مردم اعتراض می‌کنند. یعنی مردمی که به سراغ ابابکر، عمر و عثمان رفتند، مسیر اشتباهی را انتخاب کردند و به صورت اعتراضی می‌گویند که حالا هم کس دیگری را انتخاب کنید و سراغ من نیایید. حالت اعتراضی حضرت نسبت به وضع جامعه، در این خطبه به طور کامل روشن است. حضرت، حقیقت آنها را می‌بیند که چیزی جز فتنه و فساد نیست و نمی‌تواند به بیعت آنها اعتماد کند.

این خطبه، چهار خط بیشتر نیست و هر کس به آن نگاهی بیندازد، خواهد دید که در اعتراض به وضع موجود است، نه تایید وضعیت موجود؛ حضرت این حقیقت را به آنها متذکر می‌شود که شما کسی غیر از مرا می‌خواهید تا روال موجود را جلو ببرد و اگر من سر کار بیایم طبق رأی خود عمل خواهم کرد. شما من را برای ولایت نمی‌خواهید بلکه مرا برای هوس‌های خودتان می‌خواهید. اگر من بخواهم طبق نظر خودم عمل کنم، شما مرا نمی‌پذیرید.

اگر رئیس جمهور محترم دقت می‌کردند، این بدترین وضعیت موجود است. چرا که حضرت به انتخاب قبلی مردم که انتخاب غلطی بوده است، اعتراض می‌کنند. و این مسیر 25 ساله را که بر اساس انتخاب مردم شکل گرفته است، راه غلطی می‌دانند.

آیا حضرت علی (ع) در این 25 سال، در واقع به انتخاب مردم تمکین کردند؟

سکوت امیرالمومنین (ع) هیچگاه به معنای تمکین به رأی مردم نبود، بلکه حضرت برای جلوگیری از چند قطبی شدن جامعه و پیشگیری از به وجود آمدن چند صدایی، سکوت کردند. سکوت امیرالمومنین (ع)، نه از روی تمکین به رأی مردم بلکه برای حفظ اصل ولایت بود. حضرت علی (ع) نظام نوپای اسلامی را در معرض تهدیدهای متعدد می‌دیدند و بنابراین دست به شمشیر نبردند.

از طرفی در همین مدت 25 سال هم، نقش هدایت ایشان به عنوان امام جامعه، تقطیع نشد و حتی همه این خلفای سه‌گانه در بزنگاه‌های حکومت، سراغ امیرالمومنین (ع) رفته و از ایشان هدایت خواستند، خب معلوم است که اشتباه کردند و آسیب پذیر بودند. به عبارتی حضرت در این 25 سال، ضرورت ولایت را برای مردمی که نسبت به آن ناآگاه بودند و به همین علت انتخاب غلطی داشتند، تبلیغ و تبیین کرد و رجوع مردم بعد از این 25 سال ناشی از همین آگاهی است که ناشی از تدبیر آن حضرت بود. بنابراین بحثی که جناب رئیس جمهور مطرح می‌کنند در مقابل بحثی است که امیرمومنان (ع) مطرح می‌کنند.

بحثی که حضرت امام (ره) در رابطه با ولایت فقیه مطرح می‌کنند، مربوط به همین اصل هدایت جامعه است. مقام معظم رهبری هم برای آنکه در جامعه، تفرقه به وجود نیاید، بارها فرموده‌اند که از تمام دولت‌ها حمایت می‌کنند. در دیدار اخیر خود با مسئولان در ضیافت افطار، تاکید کردند که این روند خود را ادامه خواهند داد. این به معنای آن است که آنچه در جامعه اتفاق افتاده را می‌پذیرند، اما مسئولیت امامت و هدایت جامعه را انجام ‌می‌دهند، همانگونه که امیرالمومنین (ع) چنین کردند.

آسیب‌های جامعه اسلامی در طول این دوره 25 ساله، به علت انتخاب بد مردم بود، که افراد نامناسبی را بر سر کار آورده بودند، لکن امام (ع) و یا ولی فقیه، با هدایتگری‌های خود، آثار انتخاب بد مردم را جبران می‌کند. .

نقش انتخاب مردم نسبت به امامت امام چیست/

امامت امام همیشه برقرار است و هیچ امامی را مردم انتخاب نکرده‌اند. بنابراین امامت انتصابی است، نه انتخابی. انتصاب امام از جانب خداست و مردم به نوعی با انتخاب خود وظیفه امام را در جامعه سنگین‌تر می‌کنند. از طرفی اگر مردم، انتخاب اشتباهی داشته باشند، در واقع باید بگوییم انتخاب اشتباه مردم را امام باید جبران کند. همانطور که حضرت علی (ع) همین کار را کردند، امام حسن (ع) چنین کردند و امام حسین (ع) جان خود را در این راه دادند.

اگر بگوییم که حضرت به رأی مردم تمکین کردند، پس حرکت حضرت فاطمه (س) را در اعتراض به سقیفه، چگونه توجیه کنیم؟! آنجایی که دیگران جلو آمدند و خود حضرت علی (ع) مباحث مناظره‌ای را مطرح کردند. پس مجادله و مناظره امام (ع) برای چه بود؟ اگر نظر آقای رئیس جمهور را بپذیریم، پس این امر به معروف‌ها و نهی از منکرهای امامان معصوم (ع) چه می‌شود؟ مناظرات اشخاصی چون حجر بن عدی و ابن عباس با خلفاء زیر سوال می‌رود. چرا که معلوم است آنها تمکین نمی‌کردند.

بنابراین این برداشت غلطی که از قسمتی از این خطبه صورت گرفته، بدون عنایت به جملات قبل از آن بوده و نشان می‌دهد که رئیس جمهور محترم باید دقت بیشتری داشته باشند. به نظرم می‌رسد که این جملات را فقط به آقای رئیس جمهور گفته‌اند و ایشان، همه خطبه را ندید‌ه‌اند.

انتهای پیام/ کاشان اول/گ.ف.ت