abtahy
نماینده خمینی شهر در مجلس:

حضور دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی در کردستان نقض حاکمیت ملی بود/ وزارت خارجه تعلل کرده است

ابطحی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در بحث کنترل دیپلمات های فرانسوی و انگلیسی تعلل کرده است، گفت: اقدامات دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی در کردستان، نقض حاکمیت ایران بود.

به گزارش صاحب نیوز، سید محمدجواد ابطحی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره متوقف کردن دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی در منطقه سقز کردستان از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: قطعا این دو دیپلمات با سفر خارج از مجوز به برخی از مناطق و اقدام به عکسبرداری، اصل حاکمیت ایران را نقض کردند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درست است که آن ها دیپلمات هستند و مصونیت دیپلماتیک دارند اما با حضور در مناطق نظامی و عکسبرداری از این مناطق، از حدود و وظایفشان خارج شده و باید با آنها برخورد شود.

وی افزود: به طور حتم نباید اجازه دهیم که دیپلمات ها از تهران خارج شده و به هر جایی که خواستند سرک بکشند و از مناطق مختلف سند و مدارک و عکس و فیلم جمع آوری کنند.

ابطحی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در بحث کنترل دیپلمات های فرانسوی و انگلیسی تعلل کرده است گفت: وزارت امور خارجه تنها مجوز سفر گردشی این افراد را به برخی مناطق کردستان داده بوده، اما آن ها خارج از مجوز، اقدام به حضور در مناطق نظامی و عکس برداری از این مناطق کرده اند، از این رو خیلی ساده اندیشی است که دیپلمات های خارجی را در کشور به حال خودشان رها کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در شرایط کنونی خبرنگاران ایران در نیویورک بیشتر از یک فاصله معینی از سازمان ملل نمی توانند حرکت کنند، حال چطور دیپلمات های خارجی به ویژه کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس در استانهای مختلف کشور سفر می کنند و این اقدامات غیر معمول و غیر منطقی را انجام می دهند.

بر این اساس، در پی متوقف کردن خودرویی مشکوک توسط نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز مشخص شد سرنشینان آن دو تبعه و دیپلمات برجسته فرانسوی و انگلیسی در ایران هستند.

 پس از بررسی های اولیه مشخص می شود که سرنشینان خودرو توقیف شده یک مرد به نام «سباستین سورن» و یک زن به نام «شارلوت لوپز وارونه والر» که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند و بدون هماهنگی و مجوز به صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردد می کنند.