روی خط کتاب آزادی معنوی51
مسافرت و روزه شان قضا شد قضایش را انجام نمیدهند اینها هم خودشان را
مسلمان کامی میدانند ، آن دسته اول هم خودشان را مسلمان کامل میدانند ،
در صورتی که نه اینها مسلمان کملند و نه آنها . اسلام دینی است که « نومن
ببعض و نکفر ببعض » ( 1 ) بر نمیدارد ، نمیشود انسان عبادت اسلام را
بگیرد ولی اخلاق و مسائل اجتماعیش را نگیرد ، امر بمعروف و نهی از
منکرش را نگیرد و نمیشود انسان امر به معروف و نهی از منکر اسلام را
بگیرد و عبادتش را رها کند . قرآن هر جا که میگوید « اقیموا الصلوش
پشت سرش میگوید « آتوا الزکاش ». اگر میگوید « اقام الصلوش » پشت
سرش میگوید « آتی الزکاش ». اگرمیگوید « یقیمون الصلوش »پشت سرش
میگوید « یؤتون الزکاش »یقیمون الصلوش مربوط به رابطه میان بنده و
خداست ، یؤتون الزکاش مربوط به رابطه میان بنده و دیگر بندگان خداست .
یک نفر مسلمان هم باید یک رابطه دائم و ثابت میان او و خدای خودش بر
قرار باشد و هم باید یک رابطه ثابت و دائم میان او و جامعه خودش بر
قرار باشد . بدون عبادت ، بدون ذکر خدا ، بدون یاد خدا ، بدون مناجات
با حق ، بدون حضور قلب ، بدون نماز ، بدون روزه نمیشود یک جامعه اسلامی
ساخت و حتی خود انسان سالم نمیماند . و همچنین بدون یک اجتماع صالح و
بدون یک محیط سالم ، بدون امر بمعروف و نهی از منکر ، بدون رسیدگی
وتعاکف و تراحم میان افراد مسلمان نمیشود عابد خوبی بود . شما وقتی به
علی بن ابیطالب ( ع ) از یک نظر نگاه کنید ، میبینید یک عابد و اول
عابد دنیاست بطوریکه عبادت علی ضرب المثل میشود میان
- ۹۵/۰۱/۲۵