< مصلحت نمی‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

مصلحت نمی‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

دبیر خانه جدید همایش معلم جاوید- اصفهان - میدان قدس - خیابان ابن سینا- پشت بیمارستان امین - آستان درب امام

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir/ کانال تلگرام: @moalemejavid/ کانال سروش: معلم جاوید

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

پوستر فراخوان همایش معلم جاوید -
با 09138109484 از ساعت 19 الی 22 تماس بگیرید.

نماهنگ تصویری/ فرم /پوستر همایش هم روی از روی محل منو دانلود کنید
آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir
کانال تلگرام: @moalemejavid
کانل سروش: معلم جاوید



آهنگ
آهنگ اول:
..ی...
آهنگ دوم:
ی...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
ملازمان حرم 313

حرف دل

سایت جامع فرهنگی
مذهبی شهید آوینی Aviny.com عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir
معبر سایبری فندرسک


استخاره آنلاین با قرآن کریم

['entezarezohoor d8'-'entezarezohoorb3'-'nabi'-'bnazanin'-'broya'-'byekan'-'btraffic'-'bbcnassim']

سوپر کد مرجع کد و قالب های زیبا

گردا سایبری خیبر

Google Pagerank, SEO tools images/bjrzvdqp1

مرجع معرفی و نقد معارف آیین یهود، مبانی صهیونیسم و سیاست های ضداسلامی فرق و جریان های معاند

پیوندها
همایش
:
:

مصلحت نمی‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم

گروه فرهنگی صبح امید | دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۳۲ ب.ظ
 
لاریجانی در نشست خبری:

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه مصوب شد که کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت نباید بیشتر از 20 درصد باشد.

نشست خبری لاریجانی آغاز شد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست خبری خود در سال 95 که امروز دوشنبه( 23 اسفند ماه) در محل تالار مدرس مجلس برگزار شد، با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس گفت: در بررسی این برنامه فراز و فرودهایی بین دولت و مجلس برای نحوه برنامه ریزی وجود داشت.

وی افزود: با توجه به این فراز و فرودها بررسی این برنامه طولانی شد، لایحه‌ای که دولت داده بود تنها 35 ماده داشت که تبدیل به 128 ماده شد و تلقی مجلس این بود که در برنامه اهداف کمی و کیفی کلان کشور تدوین شود تا قابل ارزیابی باشد.

لاریجانی تصریح کرد: همچنین باید در طول 5 سال نحوه نظارت بر این برنامه خارج از نگاه سلیقه‌ای روشن باشد لذا با تلاشی که در مجلس و کمیسیون تلفیق شد با هدف کمی و کیفی کلان کشور این برنامه تدوین گردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در هر بخشی از برنامه ششم توسعه جداولی وجود دارد که هر بخش مطابق با این جدول باید حرکت کند، تلاش بر این بود یکی از موضوع مهم کشور که بهره‌وری است در رشد 8 درصدی 2.8 درصد آن از طریق بهره‌وری سامان پیدا کند و از نظر رشد سرمایه‌گذاری تا به نرخ 8 درصد برسیم حدود 21.4 درصد باید رشد سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در کشور وجود دارد فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی است که حتما به ضرر تولیدکنندگان است، لذا در این بخش تلاش شد در هر سال 10 درصد فاصله کاهش پیدا کند و سازوکار مختلفی برای این مهم انجام دادیم تا به آن دست پیدا کنیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه یکی از مسائل دیگر که باید به آن توجه کنیم کاهش وابستگی اداره کشور از نظر بودجه به نفت است، گفت: این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که این وابستگی نباید بیش از 20 درصد باشد.

وی ادامه داد: یکی از علت‌هایی که طرح آمایش سرزمینی در کشور نداریم این است که مدیرانی که در سطح ملی کار می‌کنند مجموعه فعالیت‌ها را هم به اندازه استانداران نمی‌دانند، لذا سهم بودجه عمومی استان‌ها کاهش یافته است و به همین دلیل در قانون برنامه ذکر شد 30 درصد از اعتبار تملک دارایی‌ها به استان‌ها باید مربوط شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم دیگر ما اختصاص 3 درصد از مجموعه حاصل از نفت و گاز برای مناطق کمتر توسعه یافته بود که این امر به شرایط مردم این منطقه کمک می‌کند، البته در این موضوع براساس یک ماده شرکت‌هایی که در این بخش‌ها کار می‌کنند باید درصدی از منابعشان را به رفع محرومیت‌های مردم این منطقه اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: یکی از نکات دیگر این بود که برای صندوق توسعه ملی 30 درصد از منابع نفت و گاز سقفی تعیین شد که می‌تواند پشتیبان تولیدات کشور شود و همچنین اجازه داده شد تسهیلات ارزی از صندوق با مشارکت سازمان‌های توسعه‌ای به سمت مناطق کمتر توسعه یافته برود.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از مشکلات در استان‌های کمتر توسعه یافته این بود که شرکت‌های خصوصی به راحتی در این مناطق حضور پیدا نمی‌کردند و این ماده به این علت گذاشته شد تا مورد حمایت قرار گیرند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موارد مورد توجه ما موضوع سقف بدهی دولت بود گفت: یکی از مسائلی که در اقتصاد کلان دولت مطرح می‌شود موضوع بدهی‌ها است که در بودجه سال 96 نیز مشاهده شد که می‌خواستند به شیوه اوراق مشارکت این موضوع را سامان دهند.

رئیس قوه مقننه افزود: متأسفانه این موضوع ضایعه‌ای است که باید برای حل آن ما سقفی تعیین کردیم که از آن تخطی نشود و دولت‌های بعد دچار مشکل نشوند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم ما ایجاد سازوکار شفاف برای مقابله با فساد است اظهار داشت: در بندهای مختلف ذکر شد اطلاعاتی که مربوط به دیوان عالی کشور است باید در دسترس عموم قرار بگیرد، با توجه به معضلاتی که مؤسسات اعتباری از جمله مؤسسه میزان برای کشور بوجود آورده اختیاراتی را در دو ماده به بانک مرکزی ارجاع دادیم تا با متخلفان آنها برخورد شود تا آشفتگی در کشور بوجود نیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائلی که در قانون برنامه ششم توسعه به آن بیشتر توجه شد موضوع کشاورزی و روستا بود که بعضا عامل حاشیه نشینی در کشور شده است، این مهاجرت‌ها معضلات اجتماعی را برای کشور به بار آورده‌اند نگاه مجلس برای این مهم نگاه حلی بود.

وی افزود: مجلس به دنبال این بود که ریشه این مسئله را حل کند نه اینکه فقط نگاهی ترمیمی به آن داشته باشد، لذا بر روی چرخه اقتصادی روستا تمرکز کردیم و یک برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالی برای 15 هزار روستا در یکسال مصوب کردیم.

لاریجانی تأکید کرد: دولت موظف است با مشارکت بخش خصوصی این ساماندهی را انجام دهد، توسعه 54 و خوشه اشتغال روستاییان در این برنامه لحاظ شد و برای اینکه دسترسی روستاییان به خدمات دولت راحت‌تر شود، ما 4 خدمت دولت از جمله آموزش، سلامت، کشاورزی و بانک را در بخش خدمات الکترونیکی به دولت اجبار کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در 80 درصد روستاها این خدمات الکترونیکی فراهم شد، علاوه بر آن 10 درصد از ورودی صندوق توسعه ملی را به بخش کشاورزی دادیم که در زمینه کشاورزی و صنایع تبدیلی بتوانند سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: یکی از موارد قابل توجه وام‌های کشاورزان بود که در حوادث غیرمترقبه دچار خسارت می‌شوند سود و کارمزدشان با بخشودگی همراه خواهد شد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه یکی از مسائل مورد توجه ما موضوع آب است گفت: متأسفانه این موضوع در کشور به یک بحران تبدیل شده است، حدود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود لذا در بخش کشاورزی چند تصمیم گرفتیم که یکی از آنها توسعه آبیاری نوین و تحت فشار است و سرمایه‌گذاری خوبی برای آن انجام شد.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر تغییر الگوی کشت است که ما مجبوریم در استان‌هایی که با کمبود آب مواجه هستند الگوی کشت را متوازن کنیم؛ برخی استان‌ها مشکلات آب دارند اما برنج کشت می‌کنند لذا اجبار کردیم الگوی کشت را انجام دهند، اگر کشاورزان به این موضوع توجه کنند مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.

لاریجانی تأکید کرد: موضوع دیگر شیرین کردن آب دریا برای استان‌های هم عرض دریا بود که باید مورد حمایت قرار گیرد، در قانون آمده است 30 درصد آب مورد نیاز استان‌های ساحلی باید از طریق شیرین کردن آب دریا انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از فصولی که در قانون برنامه ششم به آن توجه شود "موضوع محیط زیست" است اظهار داشت: در بخش احیای تالاب‌ها 20 درصد این تالاب‌ها وضعیت بحرانی دارند باید احیا شوند، سالانه 20 درصد از حجم پسماندها باید ساماندهی شود، مسئله جنگل برای ما مهم است و لازم بود یک دوره تنفسی به جنگل‌ها بدهیم.

وی افزود: جنگل‌های محدودی در کشور وجود دارد که در قانون به صراحت ذکر شده و بهره‌برداری از جنگل ممنوع است، قراردادهایی که تمام شده قابل تجدید نیست و ظرف 3 سال باید همه قراردادها ساماندهی شود.

لاریجانی تصریح کرد: 815 هزار هکتار جنگل باید احیا شود برای بخش آبخیزداری حدودی در نظر گرفته شده است که 10 میلیون هکتار باید آبخیزداری شود برای بیابان‌زدایی هم یک میلیون و 140 هزار هکتار باید دولت ساماندهی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای احیای رویشگری باید 9 میلیون و 600 هکتار اقدام شود یکی از معضلاتی که در خصوص آلودگی هوا وجود دارد موتور سیکلت‌هایی بود که حداقل 6 برابر اتومبیل‌ها آلودگی هوا ایجاد می‌کردند که در قانون برنامه اعلام شد باید این موتورسیکلت‌های بنزینی هرسال 10 درصدشان برقی شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت 10 درصد ورودی صندوق توسعه ملی به این مهم اختصاص پیدا کرد که صنایع کوچک و متوسط را تحت پوشش قرار دهد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در کشورمان به معادن بیشتر توجه نمی‌شود گفت: باید بهره‌برداری درست از معادنی که در استان‌ها وجود دارد انجام شود، لذا شوراهای معدن استان با حضور استانداران در مورد احیا و اکتشاف معادن تلاش کنند تا مورد چرخه مطلوب در استان شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی در حوزه نفت و گاز وارد شود گفت: برای این موضوع علاوه بر تسهیلاتی که برای نفت قائل شدیم اجازه داده شد از سرمایه گذاری فاینانس برای این مهم استفاده شود و شرکت‌های نفت و گاز با بخش خصوصی همکاری کنند.

لاریجانی گفت: نیروهای تجدیدپذیر و برق را باید توسعه دهند به گونه ای که پنج درصد ظرفیت برق کشور به این بخش مربوط می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد حمل‌ و نقل ریلی اظهار داشت: یک درصد از فروش نفت و گاز را به گسترش حمل‌ و نقل ریلی اختصاص دادیم.

وی در رابطه با مسکن تصریح کرد: مسکن اجتماعی را در این زمینه مورد حمایت قرار دادیم، سالانه 270 محله در قالب مطالعات ستاد ملی بازآفرینی شهری باید احیا شوند که شهرهای ما از یک ساختار مطلوب برخوردار شوند و ضمنا مناطق حاشیه‌نشین و جمعیت‌های اطرافش باید با آن تصمیماتی که راجع به روستاها گرفته شده، 10 درصد کاهش پیدا کند.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بررسی ما در برنامه ششم توسعه مدارس بود، اظهار داشت: 3 میلیارد دلار در طول برنامه از حساب ذخیره ارزی برای مقاوم‌سازی مدارس در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد دانشگاه‌ها نیز چند تصمیم اتخاذ شد که جداولی دارد و مشخص شده که رشد دانشگاه‌ها از نظر هیأت علمی و پژوهش‌ها باید چگونه باشد، اما سه درصد از سود قابل تقسیم شرکت‌های دولتی را ما به تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی اختصاص دادیم.

وی در مورد تصمیمات اتخاذ شده در برنامه ششم توسعه در حوزه مخابرات و ارتباطات تصریح کرد: از آنجایی که این دو حوزه باید 19.7 رشد در طول برنامه داشته باشند، پهنای باند 30 ترابایت را در نظر گرفتیم، همچنین کلیه فرآیندها و خدمات اجرایی تا سال سوم برنامه باید الکترونیکی شود و باید فشار آورد چرا که سیستم دولتی ما به روش سنتی عادت کرده است و در اینجا الزام شده که تا پایان سال سوم این کار صورت بگیرد.

لاریجانی گفت: در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشکلی که در حال حاضر در کشور در رابطه با کار آنان وجود دارد، تسهیلاتی قائل شدیم که صنعتگرانی که دانشگاهیان را به عنوان کارآموز جذب کنند، سهم کارفرما و بیمه بیکاری آنان را دولت متقبل می‌شود که برای آنان جاذبه وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد ایثارگران این تصمیم گرفته شد که به 50 هزار نفر از ایثارگرانی که فاقد مسکن هستند، تسهیلات مسکن با سود حداکثر چهار درصد در نظر گرفته شود و 10 درصد قرض‌الحسنه بانک‌ها اختصاص به اشتغال ایثارگران دارد.

وی با اشاره به اینکه در مورد ورزش همگانی و حرفه‌ای نیز در برنامه ششم حمایت‌های خوبی صورت گرفت،‌ اظهار داشت: 0.27 درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را به ورزش اختصاص دادیم.

لاریجانی در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با گردشگری گفت: حمایت از گردشگری، معافیت‌ به بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری می‌کنند و همچنین 300 روستایی که جنبه تاریخی داشته باشند به عنوان مقصد گردشگری باید بازآفرینی شوند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اقدامات جدید که در طول تاریخ برنامه‌ریزی پنج ساله در کشور نداشتیم این بود که برای قوه قضاییه شاخص‌های نظارتی روشنی تعریف کردیم که قابل ارزیابی باشند، گفت: مثلا اطاله دادرسی باید چگونه باشد که همه این موارد در جدولی آمد که قابل ارزیابی باشد که اقدامی خوب هم برای قوه قضاییه و هم بخش نظارتی مجلس است.
 
وی ادامه داد: همچنین الزام کردیم که بررسی سالانه وضع درآمدی مقامات و مسئولان را مجلس مورد نظر داشته باشد که در قانون برنامه تعبیه و یک سقفی برای حقوق مدیران تعیین شد که این جنجال‌ها از آن درآمد.
 
لاریجانی گفت: در مورد حقوق نجومی و ارزیابی‌هایی که در ارتباط با آن صورت گرفت، بحث جدی بود که سطح درگیری آن چقدر است و آن جایی که واقعا موضوع را جدی گرفت و رسیدگی کرد، مجلس بود و دیوان محاسبات مسئولیت پیدا کرد که تمام حقوق مدیران را که شامل 100 هزار نفر بودند مورد بررسی قرار دهد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از میان این افراد 397 نفر اضافه دریافتی داشتند،‌ گفت: گام بعدی این بود که دیوان محاسبات را مأمور کردیم که کسانی که اضافه برداشت داشتند را ملزم کند که این اضافه برداشت را برگردانند که همه آنها نیز برگرداندند.
 
وی اظهار داشت: البته 10، 12 نفری بودند که مقاومت کردند، اما وقتی دیدند سر و کارشان با دادگاه خواهد بود، آنها نیز این اضافه برداشت را برگرداندند، بنابراین در وهله اول معلوم شد که از 100 هزار مدیر 397 نفر اضافه برداشت دریافت کرد‌ه‌اند و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخش کوچکی از مدیران ما حقوق نجومی گرفته‌اند، کاملا برداشت صحیح و دقیقی بود.
 
لاریجانی افزود: ‌با کمک دیوان محاسبات و فشار مجلس این افراد اضافه برداشت خود را برگرداندند همچنین یک تعدادی تخلف کرده بودند که پرونده‌های آنها در دادگاه بوده و قرار است رسیدگی شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه‌یابی علت این مسئله اقدام بعدی ما بود، اظهار داشت: ما کمیسیون تخصصی داشتیم که بررسی کردند و به این نتیجه رسیدیم که ما سه بخش حقوق، مزایای مستمر و مزایای غیرمستمر را داریم.
 
وی با اشاره به اینکه طبق قانون خدمات، حقوق و مزایای مستمر سقف دارد، تصریح کرد: پس از این قسمت آنها نمی‌توانستند تخلف کنند و در مزایای غیرمستمر بود که رخنه شد تا این 397 نفر توانستند اضافه برداشت بگیرند، کار ما در برنامه این بود که سقف بگذاریم تا کسی از مزایای غیرمستمر نتواند بالاتر بگیرد اما متأسفم که موضوع وارونه در جامعه مطرح شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هدف ما این بود که اگر کسی از مزایای غیرمستمر هم بخواهد استفاده کند سقف داشته باشد،رقم 24 و 25 میلیون هم که گفتند خلاف واقع بود و قانونگذار چنین هدفی نداشت، بلکه نیت قانونگذار این بود که این امر را علاج کند تا ما در آینده با این پدیده مواجه نشویم که البته شورای نگهبان ایراد گرفت و مجمع آن را حذف کرد و مجبورند دوباره قانون بیاورند.

وی با بیان اینکه در مورد هدفمندی یارانه‌ها اقدامات خوبی در برنامه ششم توسعه انجام شد گفت: مصوب شد افراد برخوردار از هدفمندی یارانه‌ها استفاده نکنند و اقشار آسیب‌پذیر زیرنظر کمیته امداد، بهزیستی با 20 درصد حداقل دستمزد بتوانند از یارانه‌ها استفاده کنند.

لاریجانی همچنین تأکید کرد: در بودجه سال 96 راه حل خوبی برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام درنظر گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طی سالهای قبل نیز به دلیل حجم بالای پروژه‌های عمرانی این موضوع مدنظر بود، اما در بودجه سال 96 قرار شد در طرح‌های نیمه تمام بخش خصوصی 20 درصد سرمایه‌گذاری کند و به 5 درصد هم از بخش اعتبارات تملک دارایی درنظر گرفته شود و مابقی نیز از سوی بانک‌ها وام اعطا شود تا این پروژه‌های نیمه تمام توسط بخش خصوصی احیا شود.

وی ادامه داد: 500 هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه تمام وجود دارد که سود این مصوبه می‌تواند علاج کار باشد البته مقداری روشنگری از سوی رسانه‌ها نیاز است.

لاریجانی با بیان اینکه در مورد آب و فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل اقدامات خوبی در برنامه و بودجه انجام شد تصریح کرد: معافیت مالیاتی برای حقوق‌های کمتر از 2 میلیون تومان قدم بسیار خوبی بود و در کنار آن 10 هزار میلیارد تومان برای تناسب‌زایی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری با شاغلین قرار داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مورد دانشگاه‌ها تصمیمات خوبی در بخش برنامه و بودجه شد بیان داشت: 25 درصد به درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها افزوده شد، اگرچه دانشگاه‌ها همچنان مشکلاتی دارند اما ما کمیته‌ای را برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم و امیدواریم با تشویق همکاری‌های میان دانشگاه و صنعت افزایش یابد.

وی اذعان داشت: در زمینه انضباط مالی نیز تصمیمات خوبی گرفته شد، مانند تبصره 21 که قرار شد همه واریزی‌های دستگاه‌ها به خزانه کل باشد.

لاریجانی گفت: تا آنجا که مقدور بود، بودجه سال 96 متناسب با لایحه برنامه پنج ساله ششم تدوین شد و امیدواریم سال آینده برای کشور بسیار پر رونق باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرحی در سال 95 بوده که زمان برای ارائه آن در مجلس نشده باشد اظهار داشت: حتما چنین طرح‌هایی وجود داشته که به دلیل بررسی برنامه، لایحه احکام و بودجه فرصت بررسی در مجلس پیدا نکرده‌اند مانند لایحه هوای پاک.

وی در ادامه افزود: البته خوشبختانه قانون استاندارد تصویب شده و اکنون میان شورای نگهبان و مجلس به منظور بررسی قرار گرفته و بحث افزایش ظرفیت صنعت در دست بررسی است که در سال 96 در دستور کار جلسه علنی قرار خواهد گرفت.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح نوپای کاداستر به دلیل یکی از مصوبات کنونی مجلس با مشکل مواجه شده آیا این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت گفت: این مسئله بسیار روشن نیست که مصوبه جدید مجلس تا چه میزان به این طرح ضربه وارد می‌کند اما تصمیماتی مانند ایجاد کمربند سبز شهری، احیای جنگل‌ها، مراتع و ... در مجلس می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه‌ای برای رفع گردوغبار و حفظ محیط زیست و همچنین حفظ مراتع در زمان برنامه و بودجه گرفته شده اما ما اعلام کرده‌ایم که راه حل پیدا شود تا طرح کاداستر دچار لطمه نشود لذا این موضوع در حال پیگیری است.

وی در ادامه در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا در زمان تشکیل جبهه مردمی انقلاب از شما برای حضور دعوت به عمل آمده است اظهار داشت: به بنده خبری ندادند، البته از اینکه خبر ندادند تشکر می‌کنم.

لاریجانی ادامه داد: بنده جلسه‌ای تاکنون درباره انتخابات ریاست جمهوری نداشتم، مسائل حوزه اقتصادی در حال حاضر بسیار پیچیده شده و برای بنده بسیار مهم است، من از بعد نماز صبح که در مجلس مشغول کار می‌شوم دیگر فرصت رسیدگی به مسائل انتخاباتی را ندارم اگرچه آن را اولویت خود نیز نمی‌دانم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به اندازه کافی افرادی برای پرداختن به این موضوع وجود دارند و بنده به عنوان رئیس قوه مقننه صلاح نمی‌دانم به موضوع انتخابات ریاست جمهوری وارد شوم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از انتقادات وارده نسبت به عدم تحقق اقتصاد مقاومتی را به عهده مجلس می‌دانید اظهار داشت: روز گذشته گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد اقدامات خانه ملت پیرامون تحقق اقتصاد مقاومتی قرائت شد کاری بود که از دست ما بر می‌آمد و مجموعه اقدامات خوب بود.

لاریجانی اظهار داشت: در دولت هم ستادی به منظور بررسی و تحقق اقتصاد مقاومتی تشکیل شده که باید این حرکت را حمایت کرد تا به سرانجام برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ازسرگیری روابط ایران و مصر عنوان داشت: مصر و ایران دو کشور باسابقه و با تمدنی قوی هستند که همیشه توجه بر این بوده تا روابط دو کشور منطقی باشد.

لاریجانی افزود: ما بعد از پیمان کمپ دیوید دچار نقصی در روابط با مصر شدیم، اما اکنون شرایط فرق کرده و اگر اقدامی در زمینه احیای روابط با مصر صورت بگیرد استقبال خواهیم کرد. تاکنون گام‌هایی که برداشته شده منتج به ارتباطات عمیق با مصر نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر اقتصاد مقاومتی بر معیشت مردم و میزان موفقیت دولت در پیاده‌سازی آن عنوان داشت: خلاء‌های قانونی در این زمینه نداریم و چند قانون در مجلس درباره بهبود فضای کسب و کار تصویب شده است؛ ستاد اقتصاد مقاومتی که در دولت به وجود آمده اقدام خوبی بوده و باید چند سالی بر روی آن کار کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر دولت در زمینه فعال‌سازی کارخانه‌ها و کاهش نرخ تورم در سالهای 91 و 92 گفت: اینکه تورم از 40 درصد کاهش بیابد و به اینجا برسیم بر روی آن فکر شده و در حوزه صنعت نیز می‌بینیم که کارخانجات تعطیل شده در حال فعالیت و تحرک هستند؛البته همچنان مشکلات اقتصادی داریم و باید بعضی خلاءها را حل کنیم.

لاریجانی درباره نقش مناطق آزاد در اقتصاد ملی گفت: در زمینه مناطق آزاد دولت لایحه‌ای را ارائه داده و این موضوع در کمیسیون متبوع هم مطرح است و فکر می‌کنیم در سال آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مناطق آزاد هم وجوه مثبت و هم وجوه منفی داشته و در این زمینه به میزانی که لازم بود تحرک وجود ندارد. بنده در جلسه‌ای که با آقای ترکان داشتم در این زمینه صحبت کردیم که اگر مناطق آزاد وجهه صادراتی به خود بگیرد مجلس حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش نظارتی مجلس در تعیین سفرای ایران در کشورهای مهم همچون سوریه و قصوری که در این زمینه صورت گرفته اظهار داشت: قبول دارم که باید در این زمینه پیگیری کرد و در برخی کشورها که مطرح شده موضوع سفیر نیست و ارتباطات دیگر وجود دارد که مشکلات را حل کرده است.

لاریجانی درباره احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری آتی و اینکه چه تحلیلی می‌توان در این زمینه ارائه کرد عنوان داشت: من در این امور بی‌تقصیرم و فکر می‌کنم ایشان می‌توانند حضور پیدا کنند و مشکلی از نظر استعفا ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش نظارتی مجلس در زمینه کسب و کار و سوال از وزیر مربوطه در این زمینه اظهار داشت: قبول دارم آنقدری انتظار بود کار انجام نشد و مسئله بسیار مهمی است. کمیسیون ویژه‌ای در این زمینه وجود دارد که مسئول پیگیری این امور است.

لاریجانی افزود: باید درباره عملکرد دولت مبنی بر میزان موفقیت در اقتصاد مقاومتی قائل به تفکیک شد؛ دولت در بخش کشاورزی و طرحهای اشتغالزای دامپروری وآبزیان عملکرد خوبی داشته است. همچنین در بخش نفت و بهداشت هم عملکرد دولت خوب بوده اما در بعضی بخشها در زمینه اقتصاد مقاومتی دولت ضعیف عمل کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش برخی کشورهای منطقه مبنی بر ارتباط با اسرائیل و نقش این ارتباط در تضعیف محور مقاومت اظهار داشت: اگر برخی کشورها به دنبال چنین هدفی بوده‌اند بعید می‌دانم که موفق شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار نتانیاهو و پوتین و لفاظی‌های نخست وزیر اسرائیل گفت: اگر به سخنان نتانیاهو به خوبی توجه کنیم می‌بینیم که ماجراجویی‌هایی که انجام شده که با اهداف خاصی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه فکر می‌کنم به مرور شرایط غبارآلود برطرف شود.

رئیس قوه مقننه درباره عملکرد مجلس در خصوص نظارت بر انتخابات و شبهه‌هایی که در زمینه تایید صلاحیت‌ها صورت گرفته تصریح کرد: من چنین شبهه‌ای ندیدم و نظارتی که توسط نمایندگان در مجلس صورت می‌گیرد مبتنی بر حضور بیشتر نامزدها در انتخابات شوراهاست، البته افراد باید پاکدست باشند و هدفمان این نیست که مانع حضور سلایق مختلف شویم.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور نظامی آمریکا در سوریه و منطقه رقه عنوان داشت: آمریکا‌یی‌ها گفته‌اند که برای مبارزه با داعش آمده‌اند و امیدواریم که ترامپ اشتباهات گذشته را تکرار نکند و آنها باید مراقب باشند که در این زمینه اشتباهات قبلی را تکرار نکنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به روابط ایران و آمریکا و برنامه ایران برای پاسخگویی به تهدیدات آمریکا اظهار داشت: میان نظرات ذهنی افراد و عملیاتی کردن آن تفاوت زیادی وجود دارد؛، همان طور که می‌دانید صحنه منطقه به واسطه وجود درگیر‌ی‌های مختلف صحنه‌ای سخت شناخته می شود بنابراین کسانی که قصد دارند وارد این صحنه شوند باید بدانند نباید پا برهنه ورود کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که خواهان مبارزه با تروریست هستند تصمیم درستی اتخاذ کردند چرا که ضرر و زیان این موضوع را دریافته‌اند. یکی از رقبای رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که هزینه شکل‌گیری داعش در منطقه را تأمین کرده حال در این شرایط آنها باید نسبت به از بین بردن این گروه ترویستی اقدام کنند، امیدوارم آنها در این زمینه روش عاقلانه پیش گیرند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه پس از اجرای برجام کشورهای مختلفی برای شکل‌گیری و افزایش تعامل و همکاری اقتصادی وارد ایران شدند، لطفا بفرمایید دستاورد اقتصادی برجام برای کشورمان چه بوده است،‌ تصریح کرد: رفتارهای برخی از طرف‌های مقابل شیطنت ‌آمیز است، برخی از بانک‌ها فعالیت خود را با کشورمان آغاز کردند اما آن طور که انتظار می‌رفت سرمایه گذاری‌ها با شدت بیشتری در ایران شکل گیرد هنوز این مهم محقق نشده است.

لاریجانی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش‌های ارائه شده 9 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در کشورمان عملیاتی شده که البته ممکن است این میزان مبلغ قابل توجهی نباشد اما به هر حال این موضوع نقطه شروعی خواهد بود تا زمینه برای سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از موضوعاتی که در قانون برنامه به آن توجه شد، اضافه کرد: موضوع دیپلماسی اقتصادی به عنوان محور سال دیپلماسی باید مورد توجه قرار گیرد در عین حال باید ساز و کاری برای آن در نظر گرفت چرا که صحنه، صحنه رقابت بوده و گاها با شیطنت‌هایی همراه است؛ بر این اساس باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم ساخت.

وی درباره عملکرد دولت یازدهم متذکر شد: به طور کلی باید گفت دولت عملکرد مطلوب و قابل قبولی در حوزه  کشاورزی، بهداشت، ‌نفت و سیاست خارجی داشته است. همان طور که می‌دانید آقای روحانی در گذشته به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی عهده‌دار مسئولیت بود، لذا تسلط کافی برای تصمیم‌گیری‌های مهم کشور را داراست اما در برخی زمینه‌ها باید اقدام سریعتری صورت می‌گرفت اما این مهم محقق نشد.

رئیس قوه مجریه با اشاره به توافقنامه برجام به عنوان یکی از دستاوردهای دولت ادامه داد: این توافقنامه در مدت زمان خود تصمیم درستی بود؛ در حال حاضر سیاستمداران داخلی و خارجی با نقض برجام مخالف هستند و این بدان معناست که این توافقنامه منافعی برای کشورمان به همراه دارد. باید در بعضی از موارد مربوط به برجام  دقت بیشتری اعمال می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت دولت پیرامون تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت مصوبات خود را برای مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کند، باید دانست اقتصاد مقاومتی در چه شرایطی توسط دولت پیگیری و محقق می‌شود بر این اساس وضعیت کشور در سالهای 91 و 92 که با چالش‌های تورمی مواجه بود را باید مورد توجه قرار داد.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: اقتصاد کشور دچار پیچیدگی است اما دولت کوشید شرایط بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند که در برخی موارد موفق بود و در برخی موارد دیگر به توفیق کامل دست پیدا نکرده است. طبق بیانات مقام معظم رهبری برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی باید سالها مجاهدانه فعالیت کرد تا از موانع پیش رو عبور کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید می‌دهید خاطر نشان کرد: بنده در کسوت معلم اظهار نظر نمی‌کنم اما اقدامات دولت در برخی زمینه‌ها قابل قبول بوده و قطعا از حد متوسط بهتر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا تصمیم جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حقوق مدیران مانع از ورود مجلس به این موضوع می‌شود، گفت: متاسفانه تصمیم مجلس مشخص کردن حدود قانونی برای حقوق مدیران مورد تحلیل بدی واقع شد البته تصمیم این مجمع مانعی برای ورود به این موضوع نیست و مجلس می‌تواند راهکار دیگری پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظر مجمع این نیست که حدی وجود نداشته باشد گفت: اعتقاد مجمع بر این است که این مسئله باید در قانون جامعی به مجلس ارائه شود چرا که قرار بر این است که دولت لایحه‌ای را برای قانون خدمات به مجلس ارائه کند بر این اساس نمی‌توان قضاوتی درباره برخورد سیاسی با این موضوع داشت و ناراحتی من از ادبیات به کار گرفته درباره مجلس بود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون سفر رئیس جمهور به کویت و عمان و نتایج این سفرها گفت: همواره رفتار ایران برای ایجاد ارتباط با کشورهای مسلمان منطقه مسالمت‌آمیز و برادرانه است که البته گاهی ممکن است رفتار غیر منصفانه‌ای را با ما داشته باشند، اما ایران با کشورهای اسلامی با کشورهای اسلامی بر اساس سنت دیرینه خود برخورد دینی داشته و خواهد داشت.

لاریجانی تصریح کرد: سفر رئیس جمهور به این کشورها بسیار خوب بوده و دو طرف علاقه داشتند که گفتگوهایی برای افزایش روابط ایجاد شود که وزارت خارجه باید پیگیر این موضوع باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات که آیا امکان دارد در آستانه انتخابات در این باره با قوه قضاییه رایزنی کنید گفت: برخی نمایندگان در مجلس طرحی را آماده کرده که به بنده داده خواندم و محورش بر این اساس بود که گفتگو بین جناحهای فکری در مجلس انجام شود، باید بگویم فضای مجلس دوستانه و صمیمانه است و مانعی برای گفتگوی نمایندگان جناح‌های سیاسی مختلف وجود ندارد.

وی گفت: درباره ممنوع‌التصویری هرکس در مقام و جایگاه خود تصمیم می‌گیرد قرار نیست که قوه‌ای در اقدامات قوه‌ای دیگر دخالت کند و اگر موضوعی باشد باید به قوه قضاییه منعکس شود؛ البته اگر مصوبه‌ای هم در این مورد وجود داشت مجلس باید تصویب می‌کرد.

لاریجانی درباره موضوع قره‌باغ و کشورهای میان کشورهای آذربایجان و ارمنستان گفت: همواره کشورمان با این دو کشور روابط حسنه دارد لذا امیدواریم در شرایط فعلی به تنش‌ها دامن زده نشود و کشورمان ظرفیت‌هایش را برای رفع تنش‌ها به کار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره دغدغه رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه فصلی برای بخش فرهنگ تخصیص پیدا کرد که متاسفانه در لایحه دولت به این بخش نگاه خوبی نشد و تنها سه ماده را به خود اختصاص داده بود از این رو در کمیسیون تلفیق بخش‌های مختلف فرهنگ از جمله رادیو و تلویزیون در لایحه و برنامه مورد توجه قرار گرفت.

وی  تصریح کرد: دغدغه اصلی ما در بخش آموزش و پرورش است و بهترین راهکار در این زمینه استفاده صحیح از منابع مالی است، باید تلاش کنیم چرخه اقتصادی مطلوب شود تا بخش فرهنگ به دولت متکی نباشد.

لاریجانی درباره توجه مجلس به صندوقهای بازنشستگی کشور گفت: یکی از مشکلات این صندوقها بدهی زیاد دولت به آنهاست به گونه‌ای که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این میزان بدهی 100 هزار میلیارد تومان ذکر شده که این اعتبار برای یک بنگاه اقتصادی خبر کوچکی است بنابراین باید در قانون ماده‌ای لحاظ شود تا مشخص شود این بدهی‌ها از چه منابعی باید پرداخت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صندوقهای بازنشستگان فولاد نیز تعیین و تکلیف شدند و در موسسه‌ای زیر نظر وزارت رفاه قرار گرفت.

وی افزود: همچنین برای باز تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اعتباری حدود هزار میلیارد تومان در بودجه 96 در نظر گرفته شد تا حقوق این افراد متناسب شود بر این اساس مجلس راهکار مناسبی را برای احیای صندوقهای بازنشستگی در برنامه ششم در نظر گرفته است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی جریانات سیاسی، بحث اصولگرایی ناب را مطرح می‌کنند و اخیرا علیه مجلس موضع‌گیری کرده‌اند، اظهار داشت: کسانی که آن حرف‌ها را زده‌اند، اصولگرای ناب نبوده‌اند و افراد در اصولگرایی یک جور نیستند و متفاوت هستند، به طوری که بعضی از اصولگرایان خیلی زود قضاوت می‌کنند و برخی نیز افکار مختلفی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اصولگرایی اصلاح‌طلبانه راه حل کشور است، گفت: این حرف، حرف خیلی متین و منطقی است. همچنین انسان نمی‌تواند مسلکی نباشد، بلکه هر‌هری مسلک بودن نادرست است و هر کسی که مسلکی باشد را می‌توان اصولگرا دانست.

وی درباره جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصریح کرد: اینکه عده‌ای جمع شده‌اند و جمعیتی درست کرده‌اند اشکالی ندارد و ایرادی که بنده گرفتم مربوط به ماهیت گروه نبود، بلکه مربوط به روش برخوردشان با مجلس بود که برخی کلمات ناشایستی علیه مجلس به کار بردند که ناراحت‌کننده بود و برای قضاوت خودتان می‌توانید متن آن بیانیه را بخوانید، اما باید گفت که موضع‌گیری‌های آنان بر روند کاری مجلس تاثیری ندارد چرا که مجلس با این جوسازی‌ها مسیر خود را تغییر نمی‌دهد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور صدهای نیروی تفنگدار آمریکا در مناطق شمالی سوریه با هماهنگی ایران بوده است و همچنین این حضور چه تاثیری بر منافع ایران در سوریه دارد، گفت: در این زمینه هماهنگی‌ای وجود ندارد و مصلحت آنان هم نیست که این طور ورود کنند، اما شاید تصورشان این باشد که می‌خواهند با داعش برخورد کنند.

وی ادامه داد: برای ما در سوریه منفعتی جز این نیست که مردم سوریه کشورشان را خودشان اداره کنند و منفعت دیگری نداریم.

لاریجانی گفت: عده‌ای با این روش می‌خواهند عقایدشان را به سوریه تحمیل کنند که ما با آن مخالفیم همچنین این روش در مورد بحرین هم مطرح است و عده‌ای تصور می‌کنند با تانک و فشار می‌توانند سرنوشت بحرین را تعیین کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید کسی از کشوری که مردم سالاری دینی دارد انتظار داشته باشند که رفتاری که در یمن انجام می‌شود را تایید کنند چرا که مشی ما از ابتدای انقلاب همین بوده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی با راهبرد منطقی و متانت در این موارد کارهایش را جلو می‌برد. اگر مردم سوریه بر سرنوشتشان حاکم شوند و این گرگ‌های تروریست از آنجا خارج شوند، ما این را سعادت سوریه می‌دانیم و دنبال چیز دیگری نیستیم.

لاریجانی در مورد تجمع افراد در اطراف مجلس گفت: افرادی که جلوی مجلس جمع می‌شوند، قطعا درخواستهایی دارند و ما باید حرفهای آنان را بشنویم و به همین منظور از نمایندگان آنان دعوت می‌شود تا حرفهای آنان شنیده شود که یا خواسته‌های آنان را می‌توان قانونی حل کرد و یا اگر باید قانون عوض شود طرح و لایحه‌ای برای آن باید فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال بازنشستگان صندوق فولاد تجمعاتی داشتند و در نهایت دیدیم که آنان دچار مشکل هستند و دولت نتوانسته آن را حل کند لذا در قانون برنامه و بودجه برای آن مواردی را در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر مجلس درباره حذف یا تقلیل مجازات اعدام درباره محکومین مواد مخدر و سایر محکومان چیست، تصریح کرد: بنده هم موافقم و بهتر است که در زمینه مواد مخدر از ابزار اعدام برای مجازات محکومان استفاده نشود.

لاریجانی ادامه داد: البته باید توجه داشت ما همجوار افغانستان هستیم که قاچاقچیان مرتب مواد مخدر را می‌آوردند، حتما باید روش مجازات ما بازدارنده باشد، اما می‌توان این موارد سختگیرانه را تقلیل داد و برای سایر محکومان نیز باید گفت که برخی مستندات فقهی دارند و نمی‌توان برای آن‌ها کاری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مقامات ایران در خصوص سفر به عراق به مردم هشدار نمی‌دهند، اما در خصوص سفر به ترکیه هشدار می‌دهند و آیا با این تفاسیر عراق از ترکیه امن‌تر است، گفت: ترکیه کشور همسایه و دوست ما است و سطح رابطه تجاری نسبتا بالایی با آنان داریم.

وی با بیان اینکه مثال شما با عراق مقداری متفاوت است، گفت: زائرانی که از ایران به عراق می‌روند در منطقه‌هایی امنی، چون نجف و کربلا هستند که آنقدر مسئله تروریستی وجود ندارد، اما در ترکیه در بعضی جا‌ها تحرکاتی شد که برای ما نگرانی ایجاد کرد؛ امیدواریم مشکلات تروریستی در ترکیه کاهش پیدا کند، شرایط به صورت عادی شود و همان روابط دوستانه ما با ترکیه ادامه داشته باشد.

لاریجانی گفت: این به معنای روابط غیر طبیعی نیست، اما مجبوریم برای صیانت از مردم خودمان هشدارهایی دهیم که توجه داشته باشند و به جاهایی روند که از امنیت برخوردار باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار داریم دولت ترکیه در مواضعش از آراستگی برخوردار باشد چرا که برخی از مباحثی که در گذشته مطرح شد در سطح روابط همسایگی ما نبود و ایران با خویشتنداری رفتار کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی برای اتمام جنگ در یمن پیگیری جدی می‌کنند اظهار داشت: مستمرا پیگیر هستیم چرا که مسئله یمن بسیار مهم است، جنگ فراگیر با یک ملتی که از لحاظ اقتصادی هم دچار مشکل است در جریان بوده و به همین دلیل ما به این مسئله حساس هستیم.

لاریجانی ادامه داد: امیدواریم دولت عربستان بعد از دو سال که درگیر جنگی است که بلاوجه به وجود آورده، رفتارش را درست کند چرا که با توجه به شرایطش در منطقه به نفعش نیست که چنین چهره‌ای از خودش نشان دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشی کلی ما ارتباط با کشورهای اسلامی است، اما آن‌ها باید چارچوب‌هایی را رعایت کنند. مسئله منا منجر به ناراحتی زیادی شد به همین دلیل یکسری ملاحظات داریم که در آن چارچوب باید روابطمان شکل گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درون قوه مقننه مدیران دو تابعیتی وجود دارد، اظهار داشت: در مجلس مدیر دو تابعیتی نداریم، در رابطه با دولت هم باید وزارت اطلاعات گزارش رسمی به مجلس دهد و بعد از آن می‌توانیم قضاوت کنیم.

 

انتهای پیام/

 
 
 
  • گروه فرهنگی صبح امید

کد ِکج شدَنِ تَصآویر