•  
  •  
دانشگاه فرهنگیان

 

وجود گفتمان تخصصی تربیت‌معلم در دانشگاه فرهنگیان/ آموزش معلمان برای تربیت نسلی دغدغه‌مند در رشد اجتماعی جامعه

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، با بیان اینکه معلمی شغل بسیار سختی است، گفت: تلاش می کنیم معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می شوند بتوانند در لباس معلمی دانش‌آموزان را به‌گونه‌ای بار بیاورند که در اجتماع، وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند.

 

به گزارش خبرنگار صاحب‌نیوز، شهرام عروف‌ زاد پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آموزش‌وپرورش یک‌نهاد اجتماعی تأثیرگذار در تمامی حوزه‌های کشور است و برای رشد یک جامعه بر اساس فعالیت‌های این نهاد است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه تربیت‌ نیروی متخصص برای بکارگیری در جامعه، توسط آموزش‌وپرورش انجام می‌گیرد، گفت: معلمان دلسوز آموزش و پرورش در تربیت و رشد افراد متعهد بسیار مؤثر هستند.

* سیاست های جذب و نگاه‌داشت معلمان در آموزش و پرورش

وی با اشاره به سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: طراحی سیاست‌های مناسب در جذب و نگاه داشت معلمان در آموزش‌وپرورش توسط دانشگاه فرهنگیان به‌صورت ویژه انجام‌شده است.

عروف زاد با بیان اینکه معلمی شغل بسیار سختی است، گفت: تلاش می کنیم معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می شوند بتوانند در لباس معلمی دانش‌آموزان را به‌گونه‌ای بار بیاورند که در رشد اجتماعی وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند.

* نگاه جدید در تربیت‌معلمان توسط دانشگاه فرهنگیان

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان کیفیت بالای معلمان را نیاز همیشه جامعه بیان کرد و افزود: نقش تربیت‌معلم کاری بسیار سخت است و نیاز است تمامی دستگاه‌ها به کمک دانشگاه در این زمینه بیایند.

وی با بیان اینکه نگاه جدیدی در تربیت‌معلمان در دانشگاه فرهنگیان به وجود آمده است، گفت: دست‌کاری در هویت بچه‌ها و افزودن به اضلاع هویتی دانش آموزان طرح‌ریزی‌شده است.

عروف زاد اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان گفتمان تخصصی تربیت‌معلم را در دستور کار خود قرار داده است.

* برخی اهداف دانشگاه فرهنگیان

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در خصوص هدف دانشگاه هم گفت: مأموریت این دانشگاه تأمین و تربیت‌معلمان، مدیران، کارکنان و پژوهشگران متعهد و معتقد به اصول ارزشی و کارآمد در تراز انقلاب اسلامی است.

وی تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی نیروهای انسانی در آموزش‌وپرورش را یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان بیان و اظهار کرد: ایجاد تقویت روحیه پژوهشی و توسعه و گسترش پژوهش، دانشگاه فرهنگیان را با توجه به مأموریتی که دارد از سایر دانشگاه متمایز کرده است.

عروف زاد تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان تبدیل به پدیده‌ای شده است که با توجه به کارکردهای زیربنایی خود، زمینه تداوم و بقای انقلاب را فراهم می‌کند.

* کاهش ورودی ها به دانشگاه فرهنگیان در سال 96 به منظور کیفی سازی آموزش

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمار سال 95 دانشگاه فرهنگیان 67 هزار دانشجو داشته است، گفت: با توجه به سیاست‌های سازمان مرکزی دانشگاه در حوزه کیفیت‌بخشی آموزشی در سال جاری روند کاهشی داشته‌ایم و در سال 96 در سطح سازمان مرکزی 10 هزار نفر به‌صورت دانشجوی پیوسته، دانشجوی ماده 28، مقطع ارشد و دانشجوی معلمان شاغل در آموزش‌وپرورش را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به قطبی شدن رشته‌ها بر اساس استان‌ها، اظهار کرد: در دانشگاه فرهنگیان 16 رشته فعالند که اصفهان در 14 رشته آن فعال است و دو رشته در مقطع ارشد وجود دارد که ادبیات فارسی، آموزش ابتدایی و مدیریت و برنامه‌ریزی ازجمله این برنامه‌ها است.

* تربیت «دانشجو معلم» در هفت رشته در دانشگاه فرهنگیان اصفهان

عروف زاد با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های جامع آموزش قرار است اصفهان در هفت رشته تربیت دانشجو معلم داشته باشد، گفت: علوم پایه، تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و علوم تربیتی ازجمله این رشته‌ها است در ضمن اینکه دو رشته در مقطع ارشد نیز همچنان در اصفهان پابرجاست.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با تأکید بر اینکه یکی از حوزه‌های روبه رشد در این دانشگاه پژوهشی است، اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی در این حوزه انجام‌گرفته است که از آن جمله می‌توان به ایجاد همایش‌های ملی تربیت‌معلم، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت، اجرای پژوهش‌ها با توجه به اولویت‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف، حمایت از تدوین کتب در حوزه منابع درسی را اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در استان اصفهان نزدیک به هشت هزار عنوان کتاب به کتابخانه‌های تخصصی دانشگاه فرهنگیان افزوده شد.

* دانشگاه فرهنگیان مأموریت گراست

عروف زاد درباره شرایط پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مأموریت گرا است، دانشجویان ما زیر 22 سال هستند، ازلحاظ جسمانی باید از سلامت عمومی برخوردار باشند و شرط معدل 15 ازجمله معیارهای ورود به این دانشگاه است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه بورسیه شدن این دانشجویان یک امر مهم است، گفت: دانشجو معلمان از ابتدای ورود به دانشگاه فرهنگیان بورسیه آموزش‌وپرورش می‌شوند.

* سهم 400 نفری اصفهان در جذب آزمون استخدامی آموزش و پرورش

وی در پاسخ به صاحب‌نیوز در رابطه با میزان به‌کارگیری و تربیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش که در خردادماه سال 96 انجام گرفت، گفت: این برنامه در قالب استخدام پیمانی و دانشجوی مشمول ماده 28 بوده است که سهم اصفهان بعد از فرآیند مصاحبه دانشجوی نهایی برای دانشگاه فرهنگیان اصفهان نزدیک به 400 نفر بوده است که نزدیک به 217 نفر آقا و 182 نفر خانم بوده است.

عروف زاد با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دانشگاه فرهنگیان تفکیک جنسیتی است، گفت: پردیس شهید باهنر، پردیس فاطمه زهرا (س)، مرکز شهید آیت نجف‌آباد، مرکز شهید رجایی، مرکز امام خمینی کاشان به‌صورت تفکیک جنسیتی اداره و مدیریت می شوند.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان با بیان اینکه سال گذشته اصفهان میزبان دومین همایش ملی تربیت‌معلم بوده است، گفت: این همایش با همکاری دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان برگزارشده بود که بیش از 500 مقاله دریافت شد.

وی با بیان اینکه سهم دانشگاه فرهنگیان در شاخص پژوهش در کل دانشگاه‌ها بالا نبوده است، تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان در این زمینه بالاتر از حد متوسط کشوری بوده است که تجهیز کتابخانه‌ها، شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش در کشور و استان ازجمله علل این توفیقات است.

عروف زاد با اشاره به برگزاری جشنواره ورزشی بومی محلی و ورزش‌های همگانی کشور سال 95 در اصفهان، گفت: استان اصفهان در این مسابقه ها، رتبه اول پسران و رتبه دوم دختران را کسب کرد که برگزیدگان به المپیاد وزارت علوم راه یافتند.

* کسب رتبه دوم مسابقات کشوری دختران توسط اصفهان

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه روز گذشته المپیاد ورزشی دختران دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در شهر اراک به کار خود پایان داد، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان اصفهان رتبه دوم این مسابقات را کسب کردند که در رشته‌های دومیدانی و فوتسال اصفهانی‌ها طلایی شدند و در تکواندو سوم، بدمینتون دوم و در والیبال سوم شدند.

وی همچنین از اعزام دانشجو معلمان اصفهانی به مسابقات ورزشی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور پسران از 24 تا 31 مردادماه خبر داد.

عروف زاد اظهار کرد: میزان خروجی دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر نسبت به‌کل بدنه مشغول به کار آموزش‌وپرورش ناچیز است.

* فعالیت معاونت نظارت، تضمین کیفیت و بالندگی در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در پاسخ به سؤال صاحب‌نیوز در خصوص ارزیابی‌ها انجام‌گرفته در این دانشگاه، گفت: یکی از تفاوت‌های دانشگاه فرهنگیان با سایر فرهنگیان داشتن معاونت نظارت، تضمین کیفیت و بالندگی است که با توجه به برنامه‌های خوب خود، ارزیابی 360 درجه را از دانشگاه انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس اذعان متخصصان و مسئولان حوزه آسیب‌های اجتماعی در سال 95 دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین محیط‌های آموزشی به نسبت سایر دانشگاه‌ها بوده است، اظهار کرد: برنامه‌های خوبی در خصوص ایجاد زمینه پیشگیری و توانمندسازی دانشجویان در طول سال تحصیلی در این دانشگاه انجام‌گرفته شده است.

عروف زاد گفت: همایش‌هایی با موضوع اعتیاد، سخنرانی مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشست‌هایی با حضور پلیس فتا در خصوص آسیب‌های فضای مجازی و همچنین در موضوع ازدواج نیز همایش‌های خوبی برگزارشده که همه این موارد در حوزه مسئولیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تعریف‌شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان یکی از مأموریت‌های دانشگاه ما  اصلاح و ارتقای روش‌ها و برنامه آموزشی بوده است، گفت: بازنگری در سرفصل دروس، تعریف مجدد واحدهای تحصیلی و اصلاح این موارد در دانشگاه انجام‌گرفته شده است.

* برگزاری نشست‌های بین‌المللی مطالعات نظام آموزشی تطبیقی

وی همچنین از برگزاری نشست‌های بین‌المللی مطالعات نظام آموزشی تطبیقی با حضور دانشجو معلمان و افرادی از نظام آموزشی فلاند، ژاپن و مالزی در سال‌های گذشته خبر داد و اظهار کرد: در چهار سال گذشته روابط بین‌الملل دانشگاه فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

عروف زاد با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال 96 به نسبت سال 95، ازلحاظ سهم تحقیقات استانی رشد کمی خوبی داشته است، گفت: این تحقیقات در حوزه‌ رفتارهای دانشجویی، فضاهای خوابگاه‌های، برنامه‌های فوق‌برنامه‌ای، رشد و توسعه دانشگاه ازلحاظ کمی و کیفی، روش‌های آموزشی انجام‌گرفته شده است.

* قرار است تمامی ورودی‌های آموزش‌وپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان تأکید کرد: قرار شده تمامی ورودی‌های آموزش‌وپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام بگیرد لذا افراد در هنگام انتخاب رشته و دانشگاه به این موضوع توجه داشته باشند.

وی همچنین از در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی مناسبی توسط سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و مدیریت‌های استانی برای رتبه‌های دو و سه‌رقمی کنکور که علاقه‌مند به ورود به این دانشگاه باشند خبر داد