•  
  •  
99994476

کارشناس مسایل سیاسی:

/ دولتی ها این فرمان را علیه خود گرفته اند

خلیلی گفت: شک نکنیم رهبری با ارائه این فرمان، به دنبال آن هستند گونه ای متفاوت از ولایتمداری را در جامعه نهادینه کنند و وظیفه این نهادینه سازی را بر دوش دانشجویان کنایه فهم گذاشته اند.

 

به گزارش صاحب نیوز؛ کارشناس مسایل سیاسی شهرستان فلاورجان در گفتگویی با این پایگاه خبری در خصوص فرمان آتش به اختیار که چند روز قبل رهبر انقلاب در جمع دانشجویان دادند و برداشت های بعد از آن اظهار کرد: در زمان جنگ و هنگام حمله دشمن، فرماندهی مدافعان بسیار مهم است که باید حمله‌ها را رصد کند و نیروهای دفاعی را هماهنگ کند.
سهراب خلیلی ادامه داد: وقتی که قرارگاه فرماندهی از کار می‌افتد و قوه عاقله‌ای برای فرماندهی وجود ندارد، دستور آتش به اختیار صادر می‌شود و آتش به اختیار یعنی به ما حمله شده، فرمانده‌ای برای دفاع وجود ندارد و هر مدافعی به تناسب شناخت خودش از دشمن، باید جلوی او بایستد و پایداری کند.
وی اضافه کرد: فرمایش حضرت آقا درخصوص صدور فرمان آتش به اختیار به افسران مدافع جنگ نرم یک اعتراف تلخ به از کار افتادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر قرارگاه‌های فرماندهی مقاومت فرهنگی بود.
این کارشناس مسایل سیاسی، در ادامه گفت: برخی از این فرمان دردناک، تعبیر وارونه‌ای داشته‌اند که انگار فرمان حمله به دولت صادر شده و دولت این مساله را به خود گرفته است! در حالی که آخرین فرمان دفاع فرهنگی از سوی فرمانده کل قوا، در مقابل مهاجمان فرهنگی بوده نه نیروهای جبهه خودی.
وی خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرموده‌اند: «در جنگ هم اگر اخلال در قرارگاه مرکزی پیش بیاید نیروها آتش به اختیار می‌شوند؛ اینکه در وضعیتی که ما اینهمه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند؛ این پیداست که این دستگاه اختلال پیدا کرده، مسئله اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند. وقتی اینجوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن وقت اینجا شما آتش به اختیارید.

چه شد که آخرین فرمانِ فرمانده صادر شد؟
خلیلی در ادامه با اشاره به چرایی صدور این فرمان توضیح داد: در نیروهای مسلح، اصطلاحی تحت عنوان “آتش به اختیار” وجود دارد که به واسطه آن، برخی یگانهای مسلح، این اجازه و اختیار را می یابند تا بدون هماهنگی با مرکز فرماندهی، به سوی هر جنبنده یا شی پرنده ای آتش بگشایند و خود ان مساله بسیار جای بحث دارد که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در تعبیری بی سابقه، حکم آتش به اختیار را صادر فرمودند.
وی افزود: حضرت آقا فرمودند:«همه‌ی هسته‌های فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند؛ البته قرارگاه مرکزی دستور می‌دهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا  آتش به اختیارید.
وی همچنین گفت: گاهی اوقات احساس می‌شود دستگاه های مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلال می شوند و تعطیل اند و این جمله ی کوتاهِ آتش به اختیارید؛معمولا در زمان جنگ  آخرین فرمانِ یک فرمانده است که حکایتگر “یاس و انقطاع رهبری از کنش های  دستگاه های_مرکزی” است.
این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری همیشه بازترین سخنان خود را در دیدار با دانشجویان بیان می کنند تصریح کرد:  این بار بعد از نا امید شدن از خیل ژنرال های کت و شلواری و عبا و عمامه ای اش، خطاب به آخرین امیدهایش، آخرین ترفند را تحت عنوان  آتش به اختیارید؛ اعلام داشتند.

آتش به اختیار یعنی چه؟
یعنی منتظر دستور نباشید و حرکت کنید…

خلیلی با توضیح این جمله اظهار کرد: این یعنی بهانه از آنهایی که می گویند بی اذن رهبری حرکت نمی کنیم، گرفته شود  و رهبری با این فرمان جواز دادند بی اذن و بی بهانه حرکت کنید و این حرکت مستلزم رشد و اندیشه ای است که تنها در روح عدالت خواه و خارج از مصلحت دانشجویان موجود است.
وی گفت:  البته باید تاملی کرد و پرسید دستگاه های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی که گاهی تعطیل اند کدام اند؟ و چه اتفاقی در این بزنگاه در دستگاه های مرکزی واقع شده که ایشان مجبور به بیان آخرین فرمان شده اند.

انتهای پیام / پلنا