< گپ و گفت صاحب‌نیوز با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان: :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

گپ و گفت صاحب‌نیوز با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان: :: (معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

دبیر خانه جدید همایش معلم جاوید- اصفهان - میدان قدس - خیابان ابن سینا- پشت بیمارستان امین - آستان درب امام

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

محور فراخوان مقالات ومسابقه انشاء نویسی اعلام شد-برای پوستر طرح بدهید- فامه ام ابیها

آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir/ کانال تلگرام: @moalemejavid/ کانال سروش: معلم جاوید

(معلم جاوید (طرح مطالعاتی شهید مطهری

پوستر فراخوان همایش معلم جاوید -
با 09138109484 از ساعت 19 الی 22 تماس بگیرید.

نماهنگ تصویری/ فرم /پوستر همایش هم روی از روی محل منو دانلود کنید
آدرس :www.moalemejavid1@chmai.ir
کانال تلگرام: @moalemejavid
کانل سروش: معلم جاوید



آهنگ
آهنگ اول:
..ی...
آهنگ دوم:
ی...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
ملازمان حرم 313

حرف دل

سایت جامع فرهنگی
مذهبی شهید آوینی Aviny.com عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir
معبر سایبری فندرسک


استخاره آنلاین با قرآن کریم

['entezarezohoor d8'-'entezarezohoorb3'-'nabi'-'bnazanin'-'broya'-'byekan'-'btraffic'-'bbcnassim']

سوپر کد مرجع کد و قالب های زیبا

گردا سایبری خیبر

Google Pagerank, SEO tools images/bjrzvdqp1

مرجع معرفی و نقد معارف آیین یهود، مبانی صهیونیسم و سیاست های ضداسلامی فرق و جریان های معاند

پیوندها
همایش
:
:

گپ و گفت صاحب‌نیوز با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان:

گروه فرهنگی صبح امید | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۵۲ ق.ظ

 

رشد صادرات استان اصفهان از رشد تعریفی در برنامه عقب است/ اعتماد به محصولات ایرانی عامل کمک به افزایش تولید و اشتغال ملی

احمدیه گفت: سال گذشته بنا بر این گذاشته‌شده تا برنامه صادراتی نسبت به قبل ۱۰ میلیارد تومان مثبت‌تر باشد ولی آمار از رشد ۶ تا ۶.۵ درصدی این موضوع می‌گوید، یعنی رشد صادراتی استان اصفهان کم بوده که عوامل متعددی در آن دخیل بوده‌است

 

به گزارش خبرنگار صاحب‌نیوز، اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این می‌بینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمی یک‌فصلی از زمان را قرار بدهیم و از مسئولان، افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ این‌ها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دونقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفقیت‌های چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد. لذا من شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» قرار می‌دهم؛ (قسمتی از متن پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت سال ۱۳۹۶)

استان اصفهان با دارا بودن بیش از 9 هزار و 200 واحد صنعتی، 780 واحد معدن و 160 هزار واحد صنفی به‌عنوان صنعتی‌ترین استان کشور شناخته می‌شود، با رهنمودی که رهبر معظم انقلاب فرمودند درصورتی‌که استان ما بتواند واحدهای صنعتی خود را از وضعیت رکود، تعطیلی و کمتر از ظرفیت کار کردن خارج کند، به طور قطع می‌تواند نقش بسزایی را در تحقق شعار سال ایفا کند.

بر همین رو برای اینکه ببینیم واحدهای صنعتی استان در حال حاضر از چه وضعیتی برخوردار هستند، خبرنگار صاحب نیوز با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به گفتگوی صمیمی نشست.

اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان متولد 1336 هجری خورشیدی است، وی کار را از شرکت فولاد ملی ایران آغاز کرد، سپس در ذوب‌آهن اصفهان، اداره کل استان تهران، مدیرکل معادن فلزات استان قزوین، رئیس سازمان صنایع و معادن استان سمنان، مدیرکل امور بهره‌برداری وزارت صنایع و معادن، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران و مجری طرح‌های این شرکت، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، مجری هشت طرح فولادی کشور، آخرین مجری طرح فولاد هرمزگان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد و امروز هم که بر مسند ریاست سازمان صنعت و معدن استان اصفهان تکیه زده است.

احمدیه در رابطه با آمدنش به اصفهان می‌گوید، آقای وزیر از من پرسید با این رزومه‌ای که داری کجا می‌خواهی بروی، بنده نیز گفتم هر چه شما تکلیف کنید، فرقی ندارد، ما آماده خدمت هستیم، حاضرم بروم سیستان و بلوچستان، اما خوب اصفهان قسمت ما شد و تلاش خود را برای شکوفایی و بهبود وضعیت صنعتی استان قراردادیم.

صاحب‌نیوز: با توجه به صحبتی که کردید، آیا رصدی از وضعیت فعالیت اقتصادی استان در ابتدای کار خود انجام دادید؟

از سال 92 که مسئولیت سازمان را در استان اصفهان آغاز کردم، لاجرم برای اجرای طرح رونق در استان، پایشی را بر روی صنعت انجام دادیم که بر اساس آن نزدیک به 25 تا 30 درصد واحدها دچار مشکل جدی بودند که برخی از آن‌ها تعطیل، حدود 40 درصد نزدیک به 50 درصد فعالیت داشتند و مابقی زیر 50 درصد به کار خود ادامه می‌دادند.

صاحب‌نیوز: فکر می‌کنید علل اصلی این کمتر از ظرفیت کار کردن واحدها چه بوده است؟

سرمایه در گردش را می‌توان یکی از عوامل این مسئله بیان کرد؛ البته برخی سرمایه در گردش را داشته و می‌توانستند مواد اولیه خود را خریداری کنند، تولید هم داشته باشند اما تولید آن‌ها به فروش نمی‌رفت که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی انجام می‌گرفت که هنوز این کار ادامه هم دارد. تولید انبوه، عدم رقابتی بودن محصول و به‌روز نبودن باسلیقه مردم هم را می‌توان از دیگر عوامل تولیدات راکد آن کارخانه‌ها عنوان کرد.

برای مثال به دنبال تعریف بازارهای جدید برای افزایش صادرات هستیم و برای دستیابی به این مُهم باید تولید محصول باکیفیت با کاهش هزینه تولید انجام دهیم که برای دستیابی به این مسئله نیازمند استفاده از تجهیزات مدرن با فنّاوری بالاتر هستیم تا بتوان تولیدات بهتر برای صادرات انجام داد. باید در تلاش برای گرفتن بازارهای هدف و جدید از رقبا و تولید محصولات با مزیت نسبی باشیم.

صاحب‌نیوز: چه تمهیدی از سوی شما برای رفع این مشکل انجام‌گرفته است؟

رهبر معظم انقلاب امسال بر روی مسئله تولید و اشتغال تأکید فرموده‌اند، پس ما باید تمام هم‌و‌غم خود را بگذاریم تا ضمن حفظ، نگهداری، محافظت و گسترش اشتغال موجود، از دور شدن نیروهای متخصص و کارآمد از تولید جلوگیری کرده و با این راهکار بتوانیم ظرفیت خالی کارخانه‌های داخل استان را پر کنیم؛ البته این کار تنها با تزریق سرمایه در گردش عملی نیست بلکه باید ارتقای فنّاوری و گسترش بازارهای هدف را مدنظر جدی داشته باشیم و اگر محصولات و خط تولید دارای مزیت نیست خط تولید کارخانه‌های موجود را تا خود تولید محصول دیگر تعویض کنیم.

علاوه بر بازار داخلی، دایره صادراتمان را از منطقه و کشورهای همسایه فراتر برده و در ابتدای کار حداقل تا دروازه‌های چین و هند، بازاری به بزرگی 700 تا 800 میلیون نفر پیش رویم و محصولات و تولیدات را بیش‌ازپیش عرضه نماییم؛ باید نوع نگرش کسب بازار جدید در هر زمان با نگاه به درون و برون‌زا بودن در تولید از محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

صاحب‌نیوز: اشاره به شعار سال داشتید، چه ظرفیت‌سازی‌ از سوی سازمان شما برای توسعه و تولید اشتغال استان صورت گرفته است؟

امیدوار هستیم با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مسئله رکود که سالیان متوالی بر کشور سایه انداخته بود و در حال رخت بربستن از کشور است و با تلاش فراوان بتوانیم از این موضوع خارج شویم.

سال گذشته قرارگاه اقتصاد مقاومتی هفت پروژه بر عهده وزارت صنعت، معدن تجارت گذاشت و به‌تبع آن برش‌های استانی هم مشخص شد، بر همین اساس اعتباری بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان برای کمک به 734 واحد صنعتی استان تخصیص داده شد که امروز می‌توان گفت با فعالیت‌هایی انجام‌گرفته در سال 95 به بیش از یک هزار و 50 واحد ارائه تسهیلات شد.

البته از سوی کارگروه استانی بیش از یک هزار و 900 میلیارد تومان به سیستم بانکی ارجاع داده‌شده است، اما میزان عقد قرارداد در بانک‌ها 872 میلیارد تومان بوده که 813 میلیارد تومان تابه‌حال پرداخت‌شده است، ضمن اینکه خود بانک‌ها در استان جدای از این مسئله به یک هزار و 212 واحد بااعتباری بالغ‌بر 957 میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده‌اند.

سال گذشته شاهد رشد 18 درصد اشتغال نسبت به سال 94 بوده‌ایم.

صاحب‌نیوز: آیا بر مسئله صحیح هزینه شدن تسهیلات نظارتی صورت می‌گیرد؟

گروهی از نماینده دستگاه‌ها و بانک بر روی این مسئله نظارت دارند. طبق پایش‌هایی که صورت گرفته تابه‌حال انحرافی از هزینه کرد این تسهیلات دیده نشده است.

صاحب‌نیوز: تولیدکنندگان از سودهای بانکی گلایه‌مند هستند، آیا برای حل این مسئله هم تصمیم‌هایی اتخاذشده است یا خیر؟

بله، وقتی‌که تورم کاهش پیدا می‌کند سود تسهیلات بانکی نیز باید متناسب با آن کاهش پیدا کند وگرنه توجیه و رغبت به سرمایه‌گذاری کمتر خواهد شد.

این موضوع باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، ضمن اینکه شخص وزیر صنعت و استاندار نیز پیگیر این موضوع هستند.

واحدهای تولیدی از ما درخواست دارند که تسهیلات ارزان به آن‌ها ارائه شود، ازاینجا معلوم هست سودی که عاید یک واحد تولیدی می‌شود به طور قطع به‌اندازه‌ای که بانک‌ها از آن‌ها سود دریافت می‌کنند، نیست، لذا باید طوری برنامه‌ریزی شود تا رغبت به سرمایه‌گذاری در بخش تولید در کشور افزایش پیدا کند، باید موضوع تعالی صنعتی در رقابت‌پذیری را در نظر گرفت زیرا تولید محض را بدون نگاه بلند به آینده و بازار هدف موردقبول نیست.

صاحب‌نیوز: یکی از محورهای صحبت شما، توجه ویژه به صادرات است؟ تا چه میزان در این موضوع موفق بوده‌اید؟

حجم صادرات استان اصفهان در سال 95، یک میلیارد و 192 میلیون دلار و ازنظر حجمی 2 میلیارد و 891 میلیون کیلوگرم بوده است که عمده آن‌ها آهن، فولاد، مواد غذایی و مواد پتروشیمی بوده ولی سال 94 حجم صادرات استان یک میلیارد و 29 میلیون دلار بوده است.

سال گذشته بنا بر این گذاشته‌شده تا برنامه صادراتی نسبت به قبل 10 میلیارد تومان مثبت‌تر باشد ولی آمار از رشد 6 تا 6.5 درصدی این موضوع می‌گوید، یعنی رشد صادراتی استان اصفهان کم بوده. ما از رشد تعریفی در برنامه عقب هستیم که عوامل متعددی در آن دخیل بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به از دست دادن بازارهای هدف، عدم رقابت‌پذیری و مدیریت سنتی واحدهایی که عوامل متعددی در آن دخیل است، اشاره کرد.

باید اذعان کنیم که تحریم‌های ساختارشکنانه دشمنان نظام هم بی‌تأثیر در این موضوع نبوده است ولی معتقد هستیم باید تلاش‌ها را مضاعف‌تر کرده و صادرات خود را به کشورهای که در تعامل و منافع مشترک هستیم افزایش دهیم و کسری موجود را جبران کنیم.

دستور کار جدی امسال را نیز نوسازی و بالا بردن فناوری‌های به کار رفته شده در صنایع استان گذاشته‌ایم تا ظرفیت آن‌ها را به حد 100 درصد برسانیم تا آن‌ها با کمترین سرمایه‌گذاری شاهد به دست آوردن بیشترین عایدات برای واحدهای تولیدی باشیم.

 صاحب‌نیوز: میزان و کیفیت تعاملاتتان با هیئت نمایندگان استان چگونه است؟

پاسخ صریح و روشن بنده این هست که تعاملاتمان نه‌تنها خوب است بلکه هم از آن‌ها راهنمایی می‌خواهیم، هم برای رفع موارد و مشکلاتی که به شکلی واحدهای صنعتی به آن‌ها مبتلا هستند با پیگیری آن‌ها از سوی دولت یا مجلس، لایحه یا طرحی ارائه شود.

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت نقطه مشترکی هست که دو نماینده مجلس نیز در آنجا عضو هستند، بعلاوه اینکه استان اصفهان در زمینه شورای گفتگو بخش خصوصی با دولت در چند سال اخیر جز رده‌های اول بوده است؛ مسائل و مشکلات بخش خصوص در این شورا آنجا مطرح می‌شود و مواردی که در استان توسط دستگاه‌ها قابل‌رفع است توسط ریاست این شورا که بر عهده استاندار است حل‌وفصل می‌شود و مواردی هم که نیاز به پیگیری از دستگاه‌های کشوری دارد به سطح وزارتخانه‌های مربوطه ارسال می‌شود تا در دستور کار آن‌ها قرار گیرد و احیاناً اگر مواردی هم نیاز به تغییر، اصلاح و یا ایجاد قانون داشته باشد به دولت یا مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود که اینجا اهمیت تعاملات دستگاه‌ها با نمایندگان را می‌رساند که هر چه بیشتر باشد بهتر است.

فرمایشات رهبری نیز بر تعامل بیشتر است تا هرگونه قوانین دست و پاگیر جلوی پای توسعه تولید و اشتغال کشور وجود دارد، رفع و اتوبانی صاف برای افزایش تولید و اشتغال بخش خصوصی ایجاد شود.

صاحب‌نیوز: زمانی دریکی از جلسات یکی از فعالان اقتصادی گفته بود که مشکلات ما را به گوش مسئولان برسانید، گفته بودید بلندگوی شما برای بیان انتقادات و مشکلات به مسئولان کشوری هستید، آیا  به این مسئله معتقد هستید؟

به طور قطع همین‌طور است. این مطالبه را به‌حق می‌دانیم، حتی مواردی بوده که ایراد به دستگاه خود ما نیز واردشده که تلاشمان را برای رفع آن گذاشته‌ایم، این‌گونه نیست که ما فقط ایراد دستگاه‌های دیگر را بگیریم اگر ایرادی در دستگاه ما نیز باشد از دوستان خواسته‌ایم تا به ما بگویند، هرچند، گاهی از طرف دستگاه‌های نظارتی به خاطر اینکه بیش‌ازاندازه تعامل داشته‌ایم دچار سؤال واقع‌شده‌ایم، ولی وقتی این سؤالات را جواب می‌دهیم، آن‌ها نیز متوجه می‌شوند که اقدام ما برای بهبود تولید و اشتغال بوده است؛ هرچند قرار نیست خلاف قانون انجام دهیم اگر جایی از قانون ایراد داشته باشد برای اصلاح آن اقدام می‌کنیم تا راه برای حرکت بیشتر باز باشد؛ این نکته را هم باید توجه داشت که مسئولان درد را فهمیده‌اند و درمان لازم است که درمان و نسخه پیچیدن در کوتاه‌مدت نیست.

صاحب‌نیوز: به‌عنوان رئیس سازمان صنعت و معدن و عضو کارگروه تسهیل و رونق چه کمبودی را احساس می‌کنید که هنوز جای کار برای آن وجود دارد؟

اگر کاری انجام می‌شود که هدف نظام هست قطعاً برای آن می‌دویم، خدا نیز هم توفیق می‌دهد. سال گذشته روزی نبوده که در اینجا جلسه‌ای نداشته باشیم، قطعاً یکسری مسائل و مشکلاتی وجود داشته که دستگاه‌ها نیز باید طبق مقررات خودشان عمل می‌کردند.

حتماً یکسری قوانینی وجود دارند که هنوز دارای اشکال هستند، یکسری کمبودهایی را هم در بخش خصوص داشته‌ایم که برای رفع آن تقسیط شده است ولی باز عقب‌افتاده یا نتوانسته‌اند پول برق یا گاز خود را پرداخت کنند، به‌طورقطع همه دنبال این هستند که پول دولت، مالیات و بیمه پرداخت شود ولی در زمان رکود و کاهش درآمدها، قطعاً واحدها دچار تنگنا می‌شوند که نمی‌توانند از عهده این مسئله بر بیایند.

امسال مهم‌ترین کار خود را بر این مسئله گذاشته‌ایم تا چراغ هیچ واحد تولیدی به‌هیچ‌وجه‌ خاموش نشود و به‌تبع آن اشتغال کاهش پیدا نکند.

مراقب هستیم تا واحدها درآمد کافی داشته باشند که علاوه بر توان پرداخت حقوق کارگران خود، سود خوبی نیز عایدشان شود و از عهده هزینه‌های جانبی واحد تولیدی‌شان نیز بربیایند. چرخه تولید هر محصول بستگی به عوامل متعددی دارد که مدیریت هر واحد تولیدی باید با توجه به بازار آن را تشخیص، صعود و سقوط آن را بررسی و خود را با آن وفق دهد.

 صاحب‌نیوز: در جلسات متعدد فعالان اقتصادی، آن‌ها حتی با صدای بلند از مالیات گلایه‌های زیادی داشته‌اند و حتی از آن با عنوان «کمرشکن» استفاده می‌کنند در این زمینه چه اقدام‌های حمایتی صورت گرفته است؟

مالیات هر استان باید نسبت به ظرفیت درآمدی و کاری همان استان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شود، با توجه به بحث‌هایی که درگذشته وجود داشته استان اصفهان را به‌نوعی جز استان‌های ترازبالا در نظر گرفته بودند و می‌گیرند و این مسئله دلیلی شده تا درامد مالیاتی استان اصفهان به‌خصوص از واحدهای تولید با یک عدد و رقم بالایی مورد تصویب قرار بگیرد.

معتقدیم نمایندگان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هست که با نشان دادن اعداد و ارقام ا ظرفیت واقعی مالیاتی استان از فشار بیشتر به واحدهای تولیدی بکاهند؛ حتماً اگر این فشار بیش‌ازاندازه به واحدهای تولیدی وارد شود، قطعاً جایی دچار مشکل خواهیم شد، افت شدیدی به وجود می‌آید و تولید هم انجام نخواهد گرفت.

لذا باید سیاست مالیاتی این‌گونه باشد که واحدها با یک روحیه شاد تولید خود را افزایش دهند و سپس از عهده مالیات خود برآیند. به‌عنوان‌مثال اگر مالیات عملکرد را ببینیم 25 درصد آن متعلق به دولت است، پس دولت باید کمک کند تا این 25 درصدی که شریک هست بیشتر از بیش اتفاق بیفتد اگر واحد تولیدی 1000 تومان درآمد داشته باشد 250 تومان از آن سهم دولت است، اگر همان واحد 10 برابر دربیاورد متناسب با آن سهم دولت هم 10 برابر می‌شود، اما اگر واحدی که تولید کافی نداشته و فشار مالیاتی واقعی بر آن وارد آید ممکن هست دچار مشکل جدی و حتی تعطیل آن شود.

در استان اصفهان روی برنامه‌ریزی حرف وجود دارد، باید مالیات به‌اندازه ظرفیت واحد تولیدی اخذ شود، مالیات باید بر اساس قیمت تمام‌شده و سود واقعی تعریف شود و حاشیه سود، رقابت و نوع محصول نیز در نظر گرفته شود.

صاحب‌نیوز: با توجه به اینکه دارای استانی دانشگاهی هستیم، میزان تعامل سازمان متبوع شما با دانشگاه‌های استان چگونه است و اینکه آیا تفاهم‌نامه‌هایی با آن‌ها عقد شده است یا خیر؟

تعاملات خوب و متعددی با دانشگاه‌های صنعتی، اصفهان و واحدهای اقماری این دانشگاه داشته‌ایم، به‌طور مثال با دانشگاه اصفهان به‌ویژه در بخش معدن با حضور معاون وزیر نشست‌هایی خوبی برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی هم منعقد شد. چند طرح تحقیقاتی انجام‌شده و الآن هم در دستور کار است توسط دانشگاه‌ها در حال انجام است، در تلاش هستیم تا بتوانیم حلقه‌های خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد بکنیم. همایش دانشگاه آزاد اسلامی با صنعتگران نیز در همین خصوص برگزارشده است.

پارک علمی و فناوری اصفهان نیز که از پیشگامان در کشور است یکی از بهترین نقاط قوت استان است که در آن فکرها تبدیل به ایده، طرح و سپس تولید محصول می‌شود، این یعنی از همین فکرها ارزش‌آفرینی و خلق ثروت به وجود می‌آید، در کشور نیز اعتقاد به این مسئله وجود دارد. خوشبختانه واحدهای تولیدی ما به این نتیجه رسیده‌اند که به آموزش و واحدهای R&D که از سیاست‌های وزارتخانه است توجه ویژه داشته باشند و در تلاشند که کمبود این نقیصه را جبران کنند زیرا در روند رقابت‌پذیری و تعالی صنعتی از عوامل مهم تولید محصول است.

صاحب‌نیوز: چه میزان از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مشکلات صنعت استان و کشور بهره برده‌اید؟

نوزدهمین کشور تولید علم و دانش در جهان هستیم ما باید پروژه محور باشیم، از بخش خصوصی باید درخواست و پیشنهاد برای رفع مشکلاتشان بگیریم و روی آن کار صورت گیرد یا دانشگاه‌ها بر روی آن کار کنند و درنهایت به راهکاری مناسب برای تولید بهتر و باکیفیت‌تر دست پیدا کنیم، این کلیت قضیه است، البته گاهی اوقات طرح‌هایی در دانشگاه مطرح شود که شاید فعلاً کاربردی و عملی نتوان در صنعت اجرا کرد ولی باید در یک رفت‌وبرگشت تعاملی برای عملیاتی کردن در صنعت ارائه شود.

صاحب‌نیوز: سال گذشته در بهمن‌ماه گفتید که 120 مورد تعطیلی در حوزه معادن استان داشته‌ایم و 150 مورد نیز خطر تعطیلی برای آن‌ها وجود دارد؟ چه اقداماتی برای تثبیت و حفظ آن‌ها شده است؟

بحث تعطیلی بر اساس رویه خود تعطیلی و حلقه رکود بخش مسکن بستگی دارد که آن نیز منوط به آن است. در تلاش هستیم همه واحدها را فعال کنیم، ولی هنوز به‌طور کامل از آن حالت درنیامدند، در حال حاضر بیشترین معادن سنگ تزئینی کشور در استان ما وجود دارد ولی در حوزه استخراج در رتبه سوم و چهارم قرار داریم، قطعاً شکوفایی صادرات سنگ در شکوفایی معادن استان نقش بسزایی دارد، انجمن سنگ کشور، وزارت صنعت معدن و هم خودمان بر روی این قضیه همکاری داریم.

 توانمندی‌های زیادی در داخل کشور به‌خصوص در استان در حوزه تولید دستگاه‌های سنگ‌بری و ساب صیقل سنگ وجود دارد، ولی بااین‌حال در تلاش هستیم تا از فنّاوری‌های روز دنیا عقب نمانیم.

ذخیره خوبی از سنگ‌های تزیینی در استان و کشور وجود دارد ولی در زمینه صادرات بسیار ناچیز کارشده است و می‌طلبد شرکت‌هایی برای این موضوع راه‌اندازی شوند چراکه این خود یک فن و حرفه تخصصی است.

متأسفانه تولیدات سنگی چه در معادن و در بخش فراوری بر اصول سنتی بدنه بازار محور بوده است و فقط بدون در نظر گرفتن تقاضای مشتری تولیدشده است که همین عامل تولیدات را تبدیل به یک دپوی بزرگی از سرمایه کرده است که با تقاضای مشتری همخوانی ندارد؛ در بازار جدید باید ابتدا باسلیقه مشتری تولید داشته باشد.

صاحب‌نیوز: در اواخر عمر دولت یازدهم و در آستانه فرارسیدن دولت دوازدهم هستیم، چه برنامه‌های بلندمدتی برای رونق صنایع، معادن و تجارت استان توسط سازمان متبوع شما دیده‌شده است؟

برنامه‌های پنجم، ششم، سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌ها و محورهای اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب تعریف‌شده‌اند دست‌فرمانی است که هر شخصی باید بر اساس آن کارها را پیش ببرد؛ استان اصفهان نیز سمت و هدف خود را استفاده از صنایع دانش‌بنیان گذاشته است، به دنبال توسعه صنایعی هستیم که آلایندگی و آب بری کمتر داشته ضمن اینکه محصولات صادر محور تولید شود.

برخی از صنایع داخل استان نیاز به بازسازی و بهسازی دارد که باید این کار صورت گیرد که با تولید محصول باکیفیت جایگاه خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی حفظ کنیم.

رهبر معظم انقلاب واردات کالاهایی که توان تولید داخلی آن‌ها وجود دارد را حرام شرعی اعلام کردند، پس باید تولید داخل را مصرف کنیم، از خودمان، خانواده و ملت عزیزمان انتظار هست که تولیدات داخلی را مصرف کنیم تا شاهد رشد تولید و اشتغال کشور هم باشیم و مازاد آن را در بازارهای هدف دنبال کنیم یا اینکه محصول دیگری تولید کنیم که بازار هدف خواهان آن باشد.

صاحب‌نیوز: چه‌کاری صورت گرفته تا تولید محصولات باکیفیت انجام بگیرد؟

بحث فرهنگ‌سازی مهم است که این موضوع در درجه اول قرار دارد، نمی‌گویم که در همه زمینه‌ها موفق بوده‌ایم ولی در خیلی از زمینه‌ها ازجمله پوشاک، استان اصفهان موفق بوده است، به‌طوری‌که دریکی از بازدیدهایی که از واحدها انجام داده بودیم متوجه شدیم آن‌ها برای یک شرکت ترکیه‌ای محصول تولید می‌کردند و برند آن‌ها را روی لباس‌های خودشان می‌زدند و به‌عنوان تولیدات خارجی عرضه می‌کردند یا اینکه محصولات را به جزایر مختلف یا سر مرزها برده و آن‌ها را تطهیر می‌کردند و می‌آوردند داخل کشور که بگویند کالای خارجی است!

باید بگوییم «ما می‌توانیم»، روی این موضوع بحث جدی داریم باید در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی کارهای جدی صورت بگیرد و رسانه‌ها هم بیشتر وارد عمل شوند.

کالای باکیفیت خریداری شود و کالاهای باکیفیت را هم برای بهبودشان برنامه‌ریزی شود تا از واردات کاسته شود؛ در استان اصفهان تولید ماشین‌های سی ان سی در حال انجام است که در دنیا نمونه است.

صاحب‌نیوز: چرا این باور برای تولیدکننده وجود ندارد که محصول باکیفیتی را که تولید می‌کند به‌جای اینکه باافتخار برند ایرانی را استفاده کند از برند یک کشور خارجی بهره می‌برد؟

اینجا است که لزوم فرهنگ‌سازی دوچندان احساس می‌شود، خلاصه اینکه یا خودمان را باور نداشته‌ایم یا اینکه به کالای خارجی اعتماد بیشتر کرده‌ایم باید این اعتمادسازی در مردم ایجاد شود.

یکی از مسائلی که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، تضمین گارانتی‌ها است، چرا درون مغازه‌ها نوشته‌شده کالای فروخته‌شده پس گرفته نمی‌شود این یعنی اینکه خود فروشنده هم کالا را قبول ندارد، باید آموزه‌های دینی در قالب تولید ملی استفاده شود.

صاحب‌نیوز: در مراسم تکریم و معارفه خودتان گفته بودید، درب اتاق بنده بر روی تشکل‌های اقتصادی باز است؟ فکر می‌کنید به این حرفتان پایبند بوده‌اید؟

خوب یادتان هست، بله همینطوره، درب باز و ارتباط‌ها بسیار بسیار صمیمی است، در این رابطه باید بگویم عملمان از حرفمان جلوتر است. اگر بررسی شود در ابتدای حضورم در هر ملاقات مردمی حدود 30 الی 40 نفر درخواست ملاقات داشتیم که هم‌اکنون ملاقات‌ها به روز شده است.

صاحب‌نیوز: آرزوی شما برای صنعت و تولید استان چیست؟

بهترین‌ها را آرزومندم. امیدوار هستم روزی بیاید که نیازی به هیچ کشوری و جایی به‌جز کشور اسلامی خودمان نداشته باشیم، معتقد هستم با توجه به نخبه‌هایی که در کشور داریم قطعاً این امر محقق می‌شود، ما می‌توانیم.

گفتگو: حمید سلیمانی

  • گروه فرهنگی صبح امید

کد ِکج شدَنِ تَصآویر