•  
  •  
1395112610403254410005724

 

جذب ۶۲میلیارد ریال در طرح «سین سخاوت»/ افزایش دو برابری کمک های مردمی نسبت به سال گذشته

شیران گفت: سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جذب هدایا و کمک‌های مردمی تا پایان سال گذشته از سوی تهران، درنظرگرفته بود که خوشبختانه با استقبال مردم این مبلغ به شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به تلاش‌های کمیته امداد در زمینه تحقیق شعار سال، اظهار کرد: میزان اعتبارات اشتغال کمیته امداد در سال 95 نسبت به سال 94 نصف شد و ما نتوانستیم برنامه‌های موردنظر خود در زمینه اشتغال را به سرانجام برسانیم.

حمیدرضا شیران با بیان این که به دنبال ایجاد 9 هزار فرصت شغلی در سال 95 بودیم، گفت: دولت به دلیل کمبودهای مالی، اعتبارات تسهیلات اشتغال کمیته امداد را به 50 درصد تقلیل داد که از طریق اختیاراتی که تهران در زمینه اعتبارات داخلی اعطا کرد، توانستیم بالغ بر شش هزار شغل در سطح استان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مصوبه به بازگشت اعتبارات اشتغال کمیته امداد به سطح قبلی، تصریح کرد: مددجویان ما سرمایه‌ای نداشته و با کمک‌های کمیته امداد و وام‌های اشتغال می توانند به بازار اشتغال وارد شود.

ایجاد بازاچه مشاغل مددجویان کمیته امداد در اصفهان
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان اولین جلسات این ارگان در سال جاری را مربوط به زمینه اشتغال دانست و عنوان کرد: چندین جلسه از ابتدای سال جاری تاکنون در زمینه اشتغال انجام شده و به دنبال ایجاد بازارچه‌های اشتغال با کمک شهرداری اصفهان در سطح شهر اصفهان و نیز دیگر شهرستان‌ها هستیم.

شیران ادامه داد: کمیته امداد نیز به ‌صورت جداگانه به دنبال اختصاص دو فضا از فضاهای در اختیار خود در سطح شهر اصفهان و مکان‌هایی در سطح شهرستان‌ها برای ایجاد کارگاه‌های تولید و مصرف نیازمندان خود است.

استعدادیابی و آموزش های رایگان حرفه آموزی مددجویان کمیته امداد
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای جذب کمک‌های خیران و سایر نهادها، تصریح کرد: کلیه مددجویان در چند مرحله، شناسایی و استعدادیابی شده و به‌صورت رایگان مشاوره شغلی دریافت می‌کنند؛ پس از دریافت مشاوره به‌صورت رایگان برای حرفه‌آموزی به موسسه‌های طرف قرارداد و فنی و حرفه‌ای اعزام‌شده تا در زمینه مشاغل خانگی آموزش‌های لازم ببیند.

سهم 60 تا 70 درصدی مددجویان از تولیدات فرش دست بافت
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان با بیان این که تولیدات مشاغل خانگی در مسیر اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: تولیدات خانگی مددجویان در زمینه‌های پوشاک، مواد غذایی و به‌ویژه صنایع‌دستی است؛ قسمت عمده‌ای از صنایع دستی توسط مددجویان کمیته امداد صورت می‌گیرد که برای مثال این حجم از تولید در زمینه بافت فرش به بالغ بر 60-70 درصد سهم بازار می‌رسد.

شیران با اشاره به در اختیار گذاری وام های قرض‌الحسنه و بدون بهره به مددجویان حرفه‌آموزی شده، خاطرنشان کرد: قسمتی از این وام‌ها مربوط به منابع داخلی خود کمیته امداد، بخشی مربوط به بانک‌ها و قسمتی نیز به بانک قرض‌الحسنه ولایت که سال گذشته افتتاح شد، اختصاص می‌یابد.

بازپرداخت تسهیلات مددجویان 10ساله خواهدبود
وی بازپرداخت این تسهیلات را در یک مدت 10 ساله بیان کرد و گفت: وام‌ها تا سقف پنج میلیون تومان نیازی به ضامن نداشته و همان مستمری مددجویان، ضامن این وام‌ها به حساب خواهد آمد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با اشاره به ایجاد تمام زمینه‌های لازم برای ایجاد اشتغال مددجویان، اظهار کرد: کار اشتغال بسیار وسیع است و کمیته امداد به تنهایی قادر به مدیریت آن نیست و تلاش و همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه بانک‌ها در ارائه تسهیلات می‌طلبد.

شیران عنوان کرد: کمیته امداد در بحث مشاغل خانگی که شامل خدماتی، صنایع‌دستی و تولیدات داخلی است، تا سقف 15 میلیون در مرحله اول و در صورت توسعه و جذب مددجویان جدید تا سقف 30 و 75 میلیون تومان در مرحله دوم و سوم تسهیلات ارائه می‌کنیم.

این مدیر استانی با اشاره به رکود موجود در بازار در سال گذشته، عنوان کرد: استان اصفهان به دلیل صنعتی بودن تا نرخ بیکاری بیش از 15/5 درصد رکود زد و بنابراین در زمینه جذب نیروی جدید با مشکلاتی مواجه بودند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان افزود: با وجود این مشکلات با برخی صنایع و کارخانه‌ها تعاملاتی صورت گرفته و در قالب طرحی که ما بیمه مددجویان و این صنایع حقوق آن‌ها را پرداخت کنند، توانستیم برای برخی از مددجویان شغل فراهم کنیم اما این میزان از جذب مددجویان به دلیل رکود موجود در بازار مورد رضایت نبود.

جذب 180 درصدی تعهدات کمیته امداد استان در طرح سین سخاوت
شیران با اشاره به جزئیات طرح «سین سخاوت»، تصریح کرد: تهران برای استان اصفهان مبلغ سه میلیارد و 600 میلیون تومان جذب هدایا و کمک‌های مردمی تا پایان سال گذشته درنظرگرفته بود که خوشبختانه با استقبال مردم این مبلغ به شش میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که بالغ بر 180 درصد جذب نسبت به توافق صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مبالغ جمع‌آوری‌شده نسبت به میزان جمع‌آوری‌شده در سال گذشته رشد دو برابری نشان می‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان با بیان این که در حدود 40 تا 45 درصد مشارکت‌ها به‌صورت معمول مربوط به شهر اصفهان است، گفت: این مبلغ جمع‌آوری‌شده مربوط به پاکت ها و صندوق‌های کمیته امداد در سطح مدارس بوده و هزینه‌های انجام شده در این زمینه نیز احتساب نشده است.

توزیع مبالغ جمع آوری شده طح سین سخاوت توسط انجمن اولیا مربیان است
شیران با اشاره به قرارگیری کل این پول در اختیار مدارس، عنوان کرد: کار توزیع این مبلغ در مدارس بر عهده انجمن اویا و مربیان مدارس بوده و ممکن است بخش اعظمی از این پول در اختیار خانواده فقرایی نیز قرار گیرد که زیر نظر کمیته امداد نیستند.

وی ادامه داد: اگر کل این پول نیز بدون در نظرگیری هزینه‌ها در اختیار خانواده مددجویان کمیته امداد قرار گیرد، سرانه هر خانواده در حدود 60 هزار تومان خواهد بود که عدد بزرگی نیست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان قسمتی از این مبلغ را کالاهای اهداشده دانست و گفت: اولویت‌های اصلی کمیته امداد در ایام نزدیک به سال جدید، خانواده‌های دارای فرزند کودک بوده و به صورت معمول هدایای خانواده‌ها نیز به این مددجویان اختصاص پیدا می‌کند که ممکن است به برخی خانواده‌ها تا 100 هزار تومان نیز کمک اهدا شود، اما به برخی خانواده‌ها مبلغی اختصاص پیدا نکند.